Vad säger lagen? Vi reder ut vad som gäller kring elsparkcyklarnas färd på gångbanor och trottoarer. Får man köra på dem? Foto: Michael Toll

DÅ får du köra elsparkcykel på trottoaren

Vilka trafikregler som gäller för elscootrarna kan verka luddigt. Vi benar ut den största tveksamheten: Får man köra på trottoarerna?

  • Publicerad 16:45, 7 aug 2019

Med flera olika elsparkcyklelsföretag på stadens gator är det enklare än någonsin att hitta, hyra och glida fram på en elsparkcykel. Men vad som gäller kring var och hur man får köra dessa kan verka mycket oklart.

Trafikkontoret i Stockholm, där de funnit något år längre än i Göteborg, menar att eftersom dessa elsparkcyklar är konstruerade för en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och drivs av en motor på max 250 watt, är de att tolka som både cykel- och gångtrafik – beroende på hur snabbt man kör.

Uppdraget: Styra upp elsparkseländet

Att dessa elsparkcyklar stundvis är att tolka som cyklar beror på att man i lagstiftningen breddade cykeldefinitionen, som nu också innefattar flera olika eldrivna fordon. Även om de saknar trampanordning.

Gående eller cyklist?

Enligt staden är den som kör en cykelklassad elspark i gångfart, det vill säga max 6 km/h, att räknas som gångtrafikant, och därför gäller de trafikregler som omfattar den gruppen. Den som kör en elsparkcykel snabbare än så räknas som en cyklist, och då gäller reglerna för cyklister. Denna syn delas också av Transportstyrelsen.

Detta innebär att det är tillåtet att köra en cykelklassad elscooter på trottoarer och gångbanor så länge det sker i gångfart (6 km/h).

Detta är dock egentligen bara ett teoretiskt resonemang eftersom det inte testats i domstol.

Polisen bekräftar

Trafikpolis Anders Ericsson bekräftar att det är tillåtet att köra med en cykelklassad elscooter på gångbanor och trottoarer om det sker i gångfart. Samt att föraren vid högre hastigheter räknas som cyklist.

Den som kör en elscooter i högre hastighet än 6 km/h på en gångbana eller trottoar kan göra sig skyldig till olika trafikförseelser, bland annat otillåten fordonstrafik som ger böter på 500 kronor.

Tveksam

Anders Ericsson menar att den nya definitionen på cykel inte bara är av godo, eftersom det har visat sig att många kör i högre fart än gångfart på trottoarer och gångbanor.

– Personligen är jag tveksam till att elsparkcyklar får framföras på trottoarer och gångbanor överhuvudtaget, säger han och tillägger:

– Men oavsett var man kör, bör man använda hjälm, oavsett ålder.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se