Då var Göteborg bäst i världen

Den nyutgivna boken Riggbyggarna ska kasta nytt ljus på den nästintill bortglömda epoken då Göteborg försåg världen med riggar i jakten på det svarta guldet.

  • Publicerad 10:50, 24 feb 2019

Det här tiden som är helt lysade i sitt sätt är också helt anonym i stadens historia.

Bockkranarnas siluetter minner om en epok i Göteborgs historia som satte staden på världskartan, inte som evenemangsstad utan som en av städerna med de mest framstående riggbyggarna.

– Vi var ju bäst i världen, det var inget att snacka om och det vet man ju i dag. Men då var det aldrig någon som fattade hur bra vi var, säger Sten-Göran.

Riggbyggarna

Som en hyllning till ståljättarna och dess skapare har nu fyra, före detta riggbyggare, sammanställt ett historiskt dokument i bokform.

– Den här tiden som är helt lysande i sitt sätt är också helt anonym i stadens historia, säger Sten-Göran Johansson.

Sten-Göran och Mats Berggren var med och fick uppleva Arendalsvarvets glansdagar och den unika kamratandan och lojaliteten som fanns på varvet och ombord på riggarna.

Då utmärkte sig Arendalsvarvet när det kom till korta, säkra leveranstider och sin höga kvalitet. På kort tid gick de från serieproduktion av fartyg till styckesproduktion av riggar.

– Vi var de tredje största i världen på att producera fartyg, räknat i bruttonationalvinst, och det är inte många som kommer ihåg det. Det här har ju byggt upp staden, ända sedan Göteborg var något så har man ju tillverkat fartyg här, säger Mats Berggren och Sten-Göran tar vid:

– Sju procent av Sveriges brutto nationalvinst kom från varven tills det vände år 1963 sedan utvecklades varvskrisen och då gick det fort utför.

En bortglömd skatt

För drygt fem år sedan snubblade de båda över en fotoskatt från Göteborgs varvsindustri och där föddes idén till boken.

– Vi satt i en fotogrupp och där upptäckte vi den här skatten. Sten-Göran tittade på mig och sa "ska vi inte göra en bok". Jo det klart vi ska svarade jag, berättar Mats.

– Vi hade ingen aning om vad det innebar och många stunder såg det för jävligt ut, säger Sten-Göran och skrattar.

Boken fick arbetas om ett antal gånger innan de kom fram till det slutliga resultatet. Till en början var boken betydligt mer texttung och bilderna fick inte alls ta lika stor plats.

– Vi bestämde oss för att ta bort text och jag skar bort så mycket jag vågade. 1 000 sidor blev 200 och det var bara första skedet, säger Sten-Göran Johansson.

Årets Göteborgsbok

Men trots att Mats och Sten-Göran upplever att historien om riggbyggarna är mer eller mindre bortglömd har boken nu fått ett genomslag och många har visat intresse för den.

Senast blev de nominerade till Årets Göteborgsbok.

– Det är över all förväntan, vi hade ingen aning om att boken är så bra som den tydligen är. Jag hoppas att den här boken ska ge ett sanningens skimmer över vad det var som hände där och då och vad vi gjorde.

Vi är GBG