PÅ VÄG. Samtliga M32:or ska vara klara 2021. Foto: Stefano Carne och Kai Martin
Därför åker Leif Mannerströms vagn till Tjeckien
Under torsdagen överraskades flera bilister på E6 av att Leif Mannerströms spårvagn var på väg söderut. Men företeelsen är inte så ovanlig som man kan tro.
- Nyheter
- Publicerad 16:47, 28 maj 2020
Vi är i slutfasen.
I Göteborg är vi vana vid att en spårvagn när som helst kan köra in framför dig. Men på E6:an är det inte lika vanligt att bli omkörd av en spårvagn, men det händer.
I flera år har de italienska spårvagnarna, M32, i tur och ordning lämnat Göteborg för renovering i Ostrava i Tjeckien.
– De körs ner på trailers och brukar åka lite olika vägar. När en vagn körs ner så hämtas en färdigrenoverad vagn upp igen, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.
Därför kör spårvagnen runt med gröna säckar
Det tog inte många mil i de göteborgska spårvagnsspåren innan M32:orna från Ansaldobreda fick rostskador. Flera vagnar fick körförbud och 2013 påbörjades omfattande renoveringsarbeten. Året efter upptäcktes ytterligare rostskador i balkarna och även den här gången togs flera vagnar ur trafik.
Första nya spårvagnen på plats i Göteborg
Vagnarna skickades först till Stockholm för renovering, men arbetet höll varken måttet eller gick tillräckligt fort. Göteborg stad valde att häva rostsaneringsavtalet med Ansaldobreda och efter avgörande i skiljedomstolen blev det den italienska spårvagnstillverkaren som fick betala merparten av alla kostnader.
Sedan 2016 har vagnarna alltså i tur och ordning renoverats i Tjeckien. Där saneras vagnarna från rost, får uppgraderat rostskydd, yttre omlackering, uppfräschning av interiör och förstärkning av olika plåtar.
Kommunal varnar för livsfarliga spårvagnar
Renoveringsarbetet tar ungefär tre månader per vagn. Av totalt 65 M32:or återstår nu 11 som ska bli klara i år.
– Så vi är i slutfasen. Sedan har vi sex vagnar som vi gör lite extra grejer på. De ska vara klara i mars 2021, säger Annette Johansson.