Siffror från fastighetsbolaget Balder visar att skadegörelsen vid Angered Centrum är låg i en regionjämförelse med liknande centrummiljöer.

Det bekräftar Martin Gustavsson, fastighetsförvaltare på Balder:

– Ja, vi har väldigt lite skadegörelse i Angered centrum. Det var mer för tre år sedan, men i dagsläget lägger vi ett par tusen kronor i månaden på klottersanering. Det är lågt jämfört med andra centrum vi förvaltar, säger han.

Vad tror du det beror på?

– En stor del beror på att våra butiksägare är engagerade och hjälper till att hålla koll och förebygga skadegörelse. Det vill ha business, inte bråk. Sedan har vi två vakter på plats, vilket innebär bevakning i princip dygnet runt.

Hur jobbar ni för att minska klottret?

– Minsta grej ska tas bort samma dag, det är vår policy, säger Martin Gustavsson.

"Skapar otrygghet"

Att skadegörelsen vid Angered Centrum har minskat det senaste, var något som polisen i Nordost uppmärksammade i ett inlägg på sociala medier i början av september.

Helene Ramsmo, kommunpolis i Angered, tycker att det är bra att fastighetsägare agerar snabbt.

– Skadegörelse och klotter är något som skapar otrygghet, det vet vi genom vad folk svarar i olika trygghetsundersökningar. Därför är det viktigt att snabbt göra något åt det, säger hon.

Inom kriminologin kallas principen "broken window" och innebär att man omedelbart åtgärdar skadegörelse som klotter och krossade rutor. Metoden används för att bekämpa samt förhindra brott.

Fortsatt hög närvaro

Inför hösten lovar polisen i Nordost att fortsätta arbeta trygghetsskapande i området och ha en fortsatt hög närvaro.