66 timmar. Så länge sitter Otto Båth inlåst i bilen för att belysa långa trafikköer. Foto: Dino Soldin

Därför sitter Otto inlåst i bilen i 66 timmar

66 timmar inlåst i en bil. Det utdragna PR-jippot vill belysa de långa trafikköerna i Göteborg.

  • Publicerad 15:33, 27 apr 2021

Nedräkning. Otto Båth har många timmar kvar i bilen. Foto: Dino Soldin

Just nu sitter göteborgaren Otto Båth inlåst i en bil på Magasinsgatan i centrala Göteborg. Han har suttit där sedan klockan 08:00 i morse och stannar till klockan slår 02.00 i natt.  

Tanken med PR-tricket är att uppmärksamma tiden många göteborgare lägger i bilköer och att få fler av stadens aktörer att prata om problemet.

– Städers mobilitetsutveckling har stått stilla alldeles för länge. Det är ohållbart att städerna är så pass anpassade efter bilar om man ska kunna nå de klimatmål som är uppsatta. Vi är många som tröttnat på avsaknaden av nya idéer och initiativ, säger Otto Båth.   

"Free the Streets"

Tillsammans med TIER, elsparkcykel-företaget, lanseras samtidigt  initiativet “Free The Streets” med syfte att dela mer, äga mindre och skapa nya beteenden för hur man tar sig fram i urbana städer. 

Enligt projektet spenderar den genomsnittliga bilisten i Göteborg 66 timmar i bilkö om året och hänvisar till trafikindex från TomTom.

– Om Göteborg ska nå sina miljömål att minska bilresandet med 25 procent till år 2035 måste utvecklingen av biltrafiken vända och trafiksystemet transformeras. Det är det som är vårt mål i alla städer, att erbjuda klimatsmarta mobilitetslösningar som elsparkcyklar för att förenkla transporter och uppnå stadens miljömål. Det är också därför som vi vill vara en del av Ottos initiativ, säger August Svedenstedt, Sverigechef på TIER Mobility i ett uttalande.

Foto: Dino Soldin