De köar i timmar för att få hjälp

Kritiken växer mot Statens servicecenter. Sjuka och arbetslösa tvingas stå i timslånga köer innan de ens släpps in genom dörren. ”Jag ska bara lämna ett brev. Men eftersom postlådan är borttagen måste jag vänta på min tur”, säger en man utanför kontoret i Angered.

  • Publicerad 05:30, 6 maj 2022

Det är helt galet att behöva ägna en halv arbetsdag för en blankett.

Ingen av de som väntar utanför Statens servicecenter i Angered vill vara med på bild. Men alla delar med sig av sin frustration över bristen på service på servicekontoret. De är dödströtta på att vänta. Minsta lilla ärende till någon av myndigheterna kräver oftast att de lägger flera timmar av sin tid.

Personlige tränaren Rayan har tagit ledigt från sitt jobb i centrum för att hämta en blankett från Skatteverket.

– Köerna till det centrala servicekontoret i Nordstan är ännu värre än här. Det är helt galet att behöva ägna en halv arbetsdag för en blankett, säger han.

Foto: Direktpress

Postlådan togs bort

Tidigare fanns en postlåda utanför kontoret, där besökarna kunde lämna in sina papper, men den har tagits bort. Precis som alla andra brevlådor utanför Statens olika servicecenter.

Presskommunikatören Caroline Johansson Sjöwall förklarar att de postboxar som fanns tidigare har plockats ner med hänsyn till kundernas ”säkerhet”.

– Vi måste kunna säkerställa att handlingarna är korrekt ifyllda. Det har de inte alltid varit. Därför måste alla köa personligen, säger hon.

Kontorschefen: "Det blir för stökigt"

Vaktar dörren

Vid dörren på Angereds servicecenter arbetar en ordningsvakt med uppgift att se till att ingen smiter förbi. Enligt de instruktioner han har fått får bara en enda person vänta på sin tur inne på kontoret.

Alla andra måste köa utanför.

– Det digitala kösystemet fungerar inte heller, så folk får stå på rad. Och nej, det finns inga sittplatser heller, svarar han.

Foto: Direktpress

De personer GöteborgDirekt träffar utanför Statens servicecenter i Angered har olika ärenden. Men samtliga som svarar på frågan tycker att det var bättre förr. En kvinna i medelåldern säger att hon framförallt saknar den kompetens hon tidigare mötte på Arbetsförmedlingen.

– Här är det samma personer som tar emot, oavsett vilken myndighet man är här för att träffa, säger hon.

Servicehandläggare

Kvinnans bild bekräftas av Statens servicecenters presskommunikatör. De som arbetar bakom diskarna är så kallade servicehandläggare, utan någon specialkompetens från någon särskild myndighet.

– Nu finns det även en diskussion om att även Migrationsverket ska ingå. Staten vill samla all sin verksamhet på samma ställe, säger Caroline Johansson Sjöwall.

Men är det okej att medborgarna får köa i timmar för att få hjälp?

– Det är ju ett tecken på att vi är behövda, säger hon.

Statens servicecenter:

I dagsläget finns 120 servicecenter i hela landet. De ska växa med ytterligare 28 kontor.

I Göteborg finns totalt sex servicekontor. I Angered, Gamlestaden, Nordstan, Järntorget, Västra Frölunda och på Hisingen. I höst öppnas ytterligare ett servicecenter i Biskopsgården.

Statens Servicecenter handlägger ärende för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Visa merVisa mindre