Peppar varandra. Två glada deltagare som fokuserar på en balansövning. Foto: Louise Kihlberg

De trotsar mörker och kyla tillsammans

Nytt år, nya tag – är ofta visionen av hur många vill börja det nya året. Och ofta ingår träningen i nyårslöftet. Men hur lätt är det egentligen att ta tag i träningen och sedan hålla den igång?

  • Publicerad 18:40, 17 jan 2020

Det är måndagkväll i början av det nya decenniet och jag befinner mig vid Kullaviksskolan och trots att vädret är ovanligt milt för att vara januari så blåser det fortfarande kallt. Men för utomhusgruppen som Linda Seignér håller i är det inget problem. Dom håller inte bara igång med träningen en gång i veckan året om utan dom trotsar även mörkret och kylan.

När klockan börjar närma sig 19:00 strömmar det in peppade kvinnor klädda i färgstarka träningskläder som hälsar glatt på varandra efter en tids ledighet över jul och nyår.

Varit med sedan starten

Linda startade igång utomhusträningen i Kullavik oktober 2016 ungefär i samma veva som hon startade igång i Billdal och många av deltagarna som är samlade ikväll har varit med sedan starten. Men Linda berättar också att många brukar ta med sig kompisar ibland och att vissa kör periodvis också.

– Det är så praktiskt att jag kör ett pass i Billdal respektive ett pass i Kullavik varje vecka för om man som deltagare inte kan just den dagen så har man möjlighet att ta igen den andra dagen.

Jag frågar en av deltagarna Kattis Elfvin vad det bästa med utomhusträning är:

– Att man kommer ut helt klart, för man sitter ju inne så mycket på dagarna. Sedan märker jag även av att jag inte blir lika förkyld längre.

Och gällande motivationen att ta sig ut och genomföra passet så berättar hon att det inte är några större problem.

– Det är faktiskt hur lätt som helst just för att jag är medveten om allt det positiva som det ger mig. Eftersom jag ser så tydliga resultat så blir det oerhört motiverande och det är framförallt väldigt roligt med utomhusträning. Och sedan är ju Linda fantastisk som gruppledare! Hon är väldigt entusiastisk och engagerad samt noga med tekniken.

"Vi är ett kanongäng”

Man kan nästan ta på stämningen som finns bland deltagarna vilket även är något Kattis håller med om.

– Gemenskapen här är jättehärlig och vi är ett kanongäng där alla är på olika nivåer. Något jag också tycker är så himla bra är att alla gör så gott de kan och att ingen dömer någon. Man känner liksom ingen press.

Parövningar. Två och två tar deltagarna sig igenom övningarna. Foto: Louise Kihlberg

Energisk. Linda Seignér som håller i utomhusträningarna. Foto: Louise Kihlberg

Sedan drar passet igång i full fart och det är svårt att inte ryckas med när gänget på 15 kvinnor i takt med musiken energiskt utför de olika övningarna. Alla paras därefter ihop två och två och trots att alla är fokuserade så är det peppande ord som utdelas under passets gång.

Variation av övningar

Kondition och styrka blandas med balans, rörlighet och koordination med hjälp av en entusiastisk Linda. Passet avslutas med att alla samlas i en ring, sträcker upp händerna i luften och tackar varandra och sig själva för ett väl genomfört pass.

Medans Linda packar ihop alla saker frågar jag vad det är som driver henne att hålla i dessa utomhusträningar.

– Att det är så många som kommer och utför träningen på sina egna förutsättningar och sen gemenskapen såklart. För ibland har jag känt att ”nej nu orkar jag inte hålla på längre” men när jag får uppleva den här glädjen från deltagarna så blir jag peppad vilket får mig att fortsätta hålla det igång. Jag är ju alltid på strålande humör när jag går hem.

Linda berättar att det framförallt är känslan efteråt när man kör utomhusträning som skiljer sig så avsevärt från vanlig träning inomhus.

Utomhusträning bidrar till gemenskap

– Dels att dom känner sig lite nöjdare, regnar det och är allmänt skitväder ute så känns det liksom extra gött efteråt. Många säger också att de blir pigga av luften, att dom orkar mycket mer. Det blir också en annan gemenskap utomhus än när man är inne på ett gym eftersom då pratar man ju inte lika mycket med grannen.

Kör ni i alla väder?

– Jajamensan! Jag har sedan oktober 2016 ställt in en endaste gång men då var det storm avslutar Linda.

Armar uppåt sträck.

Hur man bäst håller uppe motivationen för utomhusträning

Lindas 5 tips:

1. Hitta en träningskompis

2. Skriv in det i kalendern 

3. Tänk på känslan efteråt- den är oslagbar!

4. Tänk på effekterna av träningen- botar både trötthet och exempelvis ryggont!

5. Hitta en träningsform som du tycker är rolig och som du får energi av.

Praktisk info om man är nyfiken

Linda kör utomhusträning söndagar 10:00-11:00 i Billdal och måndagar 19:00-20:00 i Kullavik.

Max antal deltagare: Runt 23 stycken.

Istället för en hel termin så kan man anmäla sig för 8 veckor i taget.

Det finns drop-in platser om föranmälda inte kan komma.

Passet körs alltid nära intill en lekplats eller på en skolgård då det är tillåtet att ta med sig barn.

Träningspassens upplägg varierar från gång till gång men innehåller en blandning av styrka, kondition, balans, rörlighet och koordination.

Fokus är att skapa en funktionell, stark och välmående kropp.

Ytterligare info om man är sugen på att anmäla sig/kan man hitta på https://www.facebook.com/yougobylinda/

Lite kort om Linda:

DriverYougoby Linda samt driver företaget YouGoHealthPlan tillsammans med Anna Krantz som hjälper arbetsplatser att strategiskt arbeta med hälsa för medarbetarna.

Har 20 årserfarenhet som instruktör/inspiratör inom gruppträning och har alltid arbetat heltid med hälsa i vuxen ålder.

Är utbildad och licensierad personlig tränare, gruppträningsinstruktör, kostrådgivare, hälsoinformatör samt hälsocoach.

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Corona snuvade Stefan Livh på radiosorti

Berättar om livet i karantän. 31 mars var hans sista dag på jobbet som programledare på Sveriges Radio. Men corona och karantän har hindrat honom från det. – Jag vet inte när mitt sista program blir, säger Stefan Livh.tisdag 7/4 16:23

DEBATT

"100 procent passion och lokalt engagemang"

Chefredaktören. Trots coronakrisen fortsätter vi att leverera högkvalitativ lokal journalistik hem till dig varje vecka. Även om tidningen inte är lika lokallokal som du är van vid.fredag 10/4 10:50

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57