KICK. VOIs elsparkcyklar klassas som vanliga cyklar och ska framföras på cykelbana. Foto: Jacky Sin

De vill ge göteborgsbilisterna sparken

Elsparkcyklar som går att hyra har blivit allt vanligare storstäderna runt om i världen. Nu har trenden kickat igång också i Göteborg.

  • Publicerad 17:09, 20 nov 2018

För företaget Voi började det i Stockholm i augusti, sedan Madrid, Zaragoza och Malaga. Den 19 november lanserade de sina elsparkcyklar på Lindholmen i Göteborg.

– Vi har börjat med ett 100-tal. Det har vi gjort tidigare när vi går in i nya städer. Sedan ökar vi allteftersom. Men vi ser redan nu att vi fick en bra start i Göteborg med flera tusen åkturer, säger Fredrik Hjelm.

Varje kväll samlas elsparkcyklarna in för laddning innan de ställs ut i staden igen nästa morgon.

– Det vi gör är en delningstjänst för elsparkcyklar. Man laddar ner en app där det står var någonstans sparkcyklarna står parkerade. Sedan scannar du för att låsa upp och kan sedan använda den och parkera var du vill. Sedan kan nästa användare fortsätta där du lämnade den, säger Fredrik Hjelm, VD och en av fyra grundare av företaget.

Vad kostar det?

– Startavgiften är på tio kronor och sedan 1,50 i minuten.

Sedan tidigare finns hyrcykelsystemet Styr & Ställ i Göteborg. Avtalet med nuvarande leverantör går ut 2020 och just nu håller kommunen på att upphandla ett nytt avtal.

– Den stora skillnaden mellan Voi och Styr & Ställ är ju att våra elscootrar inte är bundna till några stationer. Man kan lämna dem var man vill, säger Fredrik Hjelm.

I Stockholm har Voi ett samarbete med kommunens parkeringsbolag. Även i Göteborg är de öppna för samarbeten.

– Absolut, både med staden och andra aktörer. Vi har diskussioner om en del företag, säger Fredrik Hjelm.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG