FÖRÄNDRING. Tobias Hamberg, vd på Avenyfamiljen, tror på ett nytt modernt stadsrum runt Avenyn med gågator. Foto: Markus Andersson

De vill skapa gågator runt Avenyn

För knappt ett år sedan tog trafiknämnden beslut om att göra Tredje Långgatan till en gågata året om. Nu vill Avenyfamiljen ta konceptet till gatorna runt Avenyn.

  • Publicerad 08:11, 8 jan 2019

Avenyfamiljen driver redan restaurangen på Yaki Da och Butchers Market. Nu i januari öppnar de en ny grillrestaurang, Prime Grill, på Kungsportsavenyn. Men de tror att området kan bli ännu mer attraktivt med fler gågator.

– Vi har ju erfarenheter från Tredje Långgatan och vi tror att det är en jätteviktig ingrediens för att få en gata i ett område levande. Genom att jobba med sidogatorna på Avenyn kan vi göra hela området attraktivt, säger Tobias Hamberg, vd på Avenyfamiljen.

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Avenyfamiljen var aktiva och drev fram utvecklingen av Tredje Långgatan till gågata där de sett flera positiva konsekvenser av omvandlingen.

– Det är mycket fler folk som väljer att vara och röra sig på Tredje Långgatan. Innan var det en mörk bakgatan som inte var speciellt befolkad. Då drog man sig från att röra sig där, säger Tobias Hamberg.

Vilka gator runt Avenyn tror ni skulle passa som gågator?

– Det får man se över, men Kristinelundsgatan hade varit guld att göra till gågata till Vasaparken som ett första steg. Även Storgatan från Avenyn västerut, säger Tobias Hamberg  och fortsätter:

– Det här är ett område med enorm potential. Det har blivit lite av en turistfälla men Avenyn är fortfarande Sveriges mest kända gata.

Toni Orsulic (M) är ny på posten som ordförande i trafiknämnden i Göteborg. Han känner inte till förslaget och säger att han har svårt att uttala sig om något han inte har sett.

– Det beror på vad det är för verksamheter, vad det är för typ av gata, handlarnas möjlighet för transporter och så vidare. Det är inget som formellt säger att man inte ska göra det, men det ska finnas ett syfte. Det är inget självändamål att göra en gata till gågata, säger Toni Orsulic.

Stämmer det inte ganska bra överens om stadens mål om att minska biltrafiken?

– Det handlar om att uppnå balans mellan olika transportmedel. Gående ska kunna ta sig fram, men också cykel och biltrafik måste ha ett utrymme. Det är många trafikslag som ska kombineras, man måste ha ett helhetsperspektiv. Det mest grundläggande är tillgänglighet. Även om man gör gågator ska man kunna ta sig till och från dem, säger Toni Orsulic (M).

Vi är GBG