Det betyder de lokala valaffischerna

Valaffischerna uppfattas ofta som luddiga med budskap som de flesta står bakom. Men medieforskaren menar att de klyschiga ordvalen faktiskt visar vilka frågor partierna prioriterar.

  • Publicerad 10:00, 28 aug 2022

Valaffischerna duggar tätt i Göteborg. Från lyktstolpar och staket försöker mer eller mindre välkända politikeransikten fånga väljarnas uppmärksamhet och sprida sitt partis budskap.

Typiska valaffischer i år igen, menar Nicklas Håkansson, medieforskare vid Göteborgs Universitet.

– De flesta, med ett par undantag, är av samma karaktär oavsett vilket parti som står bakom. Affischerna innehåller en partilogga, en eller flera ofta lokala kandidater och en slogan eller kort budskap. Mönstret är förväntat.

Lokala budskap

Av de affischer GöteborgDirekt har tagit del av sticker bara två ut, enligt Nicklas Håkansson.

Vänsterpartiet med budskap om att stoppa ombildningar och Demokraterna som lyfter Västlänkens kostnader.

– De här partierna tar upp specifika frågor som berör den lokala politiken i Göteborg. Övriga utgår från en mer nationell kampanj där Göteborg kan bytas ut till vilken annan kommun som helst.

Dold symbolik

”Välfärden först” ”För Göteborgs bästa” ”Ett tryggare Göteborg”

Luddigt och självklart, kan tyckas. Men Nicklas Håkansson vill utmana resonemanget och menar att trots breda budskap döljer sig tydliga symbolvärden.

– ”Ett tryggare Göteborg” är något alla vill uppnå på ett eller annat sätt. Men om budskapet står på Moderaternas affisch kopplar väljarna sannolikt ihop det med fler poliser, eller liknande frågor som paritet har lyfts. Då är det inte självklart att väljaren stödjer det.

De generella budskapen handlar helt enkelt om att visa vad paritet prioriterar –  brott, trygghet, välfärd eller klimat.

Vilken effekt har valaffischerna?

– I jämförelse med andra kanaler som sociala medier, radio och tv så är valaffischer en bred kanal som når väldigt många olika sorters människor i offentligheten. De är svåra att undvika vilket gör dem attraktiva att använda, säger Niklas Håkansson och fortsätter:

– Samtidigt förekommer de politiska budskap i fler olika format numera. Samma typer av bilder finns i digitalform inte minst i sociala medier som i kombination med valaffischer på stan bidrar till igenkännande för väljarna.

Krönikor

Axelsson: Så blev nationaldagen röd

Krönika Tradition. Sparkade ut annandag pingst Början på året, vår och vinter, kryllar det av röda dagar i almanackan. Men så har det inte alltid varit. Helgdagar ha tillkommit och tagit bort under åren. Vårt senaste tillskott är nationaldagen.måndag 6/6 11:10

Konsumentfrågan

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Konsument Konsumentfrågan: Flyg, telefonförsäljare, husdjur Vad gör man bagaget från flyget är skadat, måste man verkligen prata med telefonförsäljare och vad gäller vid köp av husdjur från uppfödare nu när nya konsumentköplagen trätt i kraft?...onsdag 22/6 15:04

Debatt

Västra Götalands arbetsgivare borde skryta om tjänstepensionen

Debatt 27 september - Tjänstepensionens dag Nio av tio tycker att det är viktigt att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension när de byter jobb – ändå nämner få arbetsgivare det i sina anställningsintervjuer. De arbetsgivare i Västra Götaland som...tisdag 27/9 13:00