Drömroller för Martin och Marsha

Han drömde som liten om att få dubba Quasimodo till svenska. Hon ville ha rollen som Esmeralda så fort hon fick chansen. Nu har Martin Redhe Nord och Marsha Songcome huvudrollerna i Göteborgsoperans "Ringaren i Notre Dame".

  • Publicerad 11:30, 22 sep 2018

Victor Hugos drama "Ringaren i Notre Dame" skrevs 1831 och blev en bästsäljare med sin historia om den olycklige, puckelryggige ringaren Quasimodo, den vackra Esmeralda och hennes uppvaktare, Quasimodos onde förmyndare Claude Frollo och kapten Phoebus De Martin.

Boken har filmatiserat redan sedan 1905. Men med Disneys animerade version nära 90 år senare mötte historien en ny publik. Bland dem unge Martin Redhe Nord, som från start i barndomshemmet i Borlänge älskade berättelsen om den av utanförskap drabbade Quasimodo.

– Jag drömde om att få dubba hans roll till svenska, berättar han.

– i Quasimodo läser jag in mitt eget utanförskap i Borlänge. Som en Billy Elliot, som bara ville dansa och sjunga, men blev mobbad för det.

Jo, han identifierar sig med karaktären i "Billy Elliot", den brittiska musikalen och dansdramat från 2000. En småstadsgrabb som ville något annat än att vara tuff, busa och spela fotboll.

– Jag ville bara vara den jag är, säger Martin Redhe Nord.

Det blev inget dubbande för honom. Istället återvänder han till Göteborg efter utbildningen på Balettakademin (2002–2005) för att göra paradrollen som just Quasimodo.

För Marsha Songcome är situationen liknade. Men ändå inte. Hon gick på Performing Art School i Göteborg (2009–2012) och tog klivet ut i musikalvärlden direkt. Via danska scener i Frederica och Köpenhamn samt Malmö till Londons West End.

– Jag längtade till Sverige och ville komma ifrån London. Där handlade det om åtta uppsättningar i veckan och det handlade bara om teatern. Ingenting annat, säger hon.

Hon är uppvuxen i Nybro. Omfamnades av samhällets möjligheter, spelade fotboll och handboll. På gymnasiet läste hon naturvetenskaplig linje med sikte på att bli läkare.

– Först när jag var 20 tog jag min första sånglektion, förklarar hon.

Visst. Hon hade sjungit och uppträtt tidigare. Men skoltröttheten slog till. En show- och danslinje på Markaryds folkhögskola öppnade dörren för scenens möjlighet. Så kom hon till Göteborg och sedan vidare ut i världen.

Efter roller i musikaler som "Alladin" och "Miss Saigon" är det dags för den som Esmeralda i "Ringaren i Notre Dame". En roll som hon upptäckte så snart musikalen blev aktuell i USA för några år sedan.

– Jag kände då vilken maffig sångroll plus att det var en fantastisk föreställning och roll, säger hon.

– Där fick jag också en annan bild av Esmeralda, som modig.

Göteborgsoperans uppsättning är baserad på och i samarbete med danske Fredericia Teater, där "Ringaren i Notre Dame" hade premiär för två år sedan.

Nu blir det på en större scen där publiken kan få plats på scen i den smarta och spektakulära scenlösningen.

Ringaren i Notre Dame

Med: Marsha Songcome, Martin Redhe Nord, Joa Helgesson, Jonas Eskil Brehmer, Tobias Ahlsell med flera plus Göteborgsoperans kör och orkester under ledning av Alexander Hanson. Regissör: Thomas Agerholm. Premiär 22 september.

Uppsättningen: Är hämtad och i samarbete från och med danska Fredericas Teaters.

Musikalen: Är skriven av Alan Menken (musik) och Stephen Schwartz. Den svenska översättningen har gjorts av Fredrik Fischer.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG