Västlänken är en järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg. Tre nya stationer under mark byggs vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central. Foto: Trafikverket

Dubbla segrar för Västlänken

Högsta domstolen ger inte något prövningstillstånd för målet om Västlänken. Samtidigt har politikerna i Göteborg nu gett grönt ljus för Västlänkens station Haga.

  • Publicerad 15:28, 1 feb 2019

Det började med att Mark- och miljödomstolen gav sitt godkännande för Västlänken. Det beslutet överklagades till Mark- och miljööverdomstolen som, med undantag för ett villkor, inte gav prövningstillstånd.

Även det beslutet överklagades av flera privatpersoner, bolag och föreningar till Högsta domstolen. Under fredagen meddelade de att målet inte ges prövningstillstånd vilket innebär att projektet kan fortsätta.

– Detta var den sista rättsliga instansen för miljöprövningen av Västlänken. Det betyder att domen nu vunnit laga kraft, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) är nöjd över HD:s beslut.

– Det känns skönt att kunna sätta punkt på den juridiska processen och fokusera på genomförandet av projektet, flytta fokus från det juridiska. Jag tycker också det är viktigt att påpeka att mycket av det Trafikverket lyft fram också godkänts av domstolarna. Det är inte mycket man behövt ändra vilket också tyder på att man ha gjort ett gott arbete, säger Axel Josefson.

Hos Demokraterna i Göteborg låter det annorlunda.

– Vi tycker att det är ett rättsvidrigt felaktigt beslut. Det är precis den här typen av ärenden som Högsta domstolen ska pröva. Nu kan man inte överklaga mer i Sverige. Vad man kan göra är EU-domstolen, det ska vi ta ställning till, säger Peter Danielsson (D).

Under torsdagskvällen gav kommunfullmäktige i Göteborg även grönt ljus för detaljplanen för Västlänkens station Haga med voteringen 60–21. Demokraterna och Sverigedemokraterna röstade mot.

Beslutet handlade om hur området runt stationen ska förändras med spårvagnshållplats, cykelbanor och busshållplats.

– Tyvärr bygger man inte antagandet om vilka resemängder som Hagastationen ska få på vetenskapliga fakta. Man har en vision som inte är realistisk. Att bygga en knutpunkt dit väldigt få ska resa är att slösa bort skattebetalarnas pengar som skulle kunna gått till större nytta. Man kan ju också undra vad man får för pengarna. Är det exempelvis rimligt att en p-plats för en cykel kostar en halv miljon? Säger Peter Danielsson (D).

Axel Josefson har i sin tur fullt förtroende för Trafikverkets uträkningar.

– Jag tycker det är bra att vi får en detaljplan för den platsen. Det blir en viktig kommunikationspunkt. Jag har fullt förtroende för Trafikverkets kompetens att bedöma resandebehovet, säger Axel Josefson.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se