Låg lön. Foodoras bud cyklar för 70 kronor i timmen. Foto: Markus Andersson

Dumpade löner och inga kollektivavtal för Foodoras cykelbud

Sjuttio kronor i timmen och inget kollektivavtal. Det är arbetsvillkoren för matappen Foodoras cykelbud, som på kort tid etablerat sig i Göteborg. - Den här lönen är åt helskotta, säger Tony Blomberg på Svenska Transportarbetareförbundet.

  • Publicerad 11:51, 21 sep 2016

Den här lönen är åt helskotta, det är att utnyttja folk.

1 mars i år öppnade Foodora i Göteborg. Företaget som nu storsatsar på att etablera sig i staden finns redan i Stockholm, och lanserades nyligen även i Malmö.

Konceptet går ut på ett samarbete med en rad restauranger och via en app går det att beställa hem mat som körs ut av Foodoras cykelbud.

Ett utmanande jobb med träning på arbetstid, står det i en rekryteringsannons. Men lönen är låg: 70 kronor i timmen och 20 kronor per levererad order. Ersättningen är densamma även på kvällar och helger.

Men företagets chefer vill inte prata lön.

– Nej jag vill inte kommentera det, säger Herman Kos, city manager i Göteborg.

Tillfälligt jobb

Han ger oss nummer till ett av cykelbuden som vi gärna får intervjua, men inte heller han vill berätta hur mycket buden tjänar.

Svaret får vi först när vi frågar flera cykelbud på stan som lovas anonymitet. En vi pratar med konstaterar att lönen är låg, men att det funkar när jobbet är tillfälligt.

– Jag har det som extrajobb och lönen är okej, man får se det för vad det är. Jag tränar väldigt mycket och tycker det är bra och det kan de väl utnyttja på ett sätt, säger hen.

Cykelbuden förväntas jobba minst tio timmar i veckan. Att jobba som lagledare kan innebära en högre lön, men de allra flesta är anställda som bud säger cyklister vi pratar med. De berättar också att ersättningen för leverans blir högre om man får dubbla ordrar, men att det stundtals varit trögt under uppstarten i Göteborg.

– De har byggt upp lönen på provision men vi kan ju inte påverka hur många beställningar vi får. Snittet ligger nog på en eller två i timmen skulle jag säga och då är det sällan det kommer en dubbelorder, säger ett av buden.

Saknar kollektivavtal

Enligt fackliga måttstockar är arbetsvillkoren undermåliga. Cyklisterna på Foodora saknar kollektivavtal där den lägsta lönen, enligt ombudsmannen Tony Blomberg på Svenska Transportarbetareförbundet, är 130 kronor i timmen för ett cykelbud.

– Den här lönen är åt helskotta, det är att utnyttja folk. Företag som väljer bort kollektivavtal gör ju ofta det för att kunna dumpa lönerna, säger han.

Enligt Foodora är alla cyklister försäkrade via företaget, men det är inte tillräckligt, menar Tony Blomberg.

– Kollektivavtalet är ju ett minimilöneavtal, men det är också så att kollektivavtalet täcker upp om till exempel ett företag inte skulle ha betalat in en försäkring, det händer då och då att företag struntar i att betala premier, säger han.

Även när det kommer till frågan om kollektivavtal är cheferna på Foodora förtegna.

– Ingen kommentar, säger företagets vd Felipe Gutierrez.

Varför inte då?

– Därför.

Felipe Gutierrez vill inte kommentera de uppgifter om lön som vi fått från de anställda och menar att det inte är representativt att fråga cykelbud på stan om vad de tjänar. Han poängterar att han inte tycker att vi ska skriva om lönenivåer.

– Det beror helt på hur mycket de jobbar hur mycket de tjänar, säger han.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se