RÄLS. Göteborg har haft spårvagnstrafik sedan 1879. Idag är spårvägen i Göteborg det största spårvägssystemet i Norden Foto: Magnus Binnerstam

Efter tunnelbranden: ”Spårvagnstunnlarna är säkra”

Göteborgs spårvagnstunnlar är säkra och arbetet med att göra dem ännu säkrare pågår hela tiden. Det säger Mimmi Mickelsen på trafikkontoret efter söndagens tunnelbrand i Hammarkullen.

  • Publicerad 13:45, 14 aug 2019

Mimmi Mickelsen, planeringsledare spårsäkerhet, trafikkontoret. Foto: Trafikkontoret

Efter söndagens brand i Hammarkulletunneln har säkerheten i Göteborgs spårvagnstunnlar kommit på agendan. Nu ger trafikkontoret lugnande besked.

– Spårvagnstunnlarna i Göteborg är säkra. Det har vi fått bekräftat från myndigheterna. Vi har en av de säkraste spårvagnsbanorna i Norden med väldigt få olyckor. Säkerheten i tunnlarna är högre än vad som krävs och vi arbetar kontinuerligt med att göra det ännu säkrare, säger Mimmi Mickelsen, planeringsledare spårsäkerhet på trafikkontoret.

Innan söndagens tunnelbrand i Hammarkullen hade trafikkontoret påbörjat arbetet med att installera brandfläktar i tunneln. Det arbetet ska vara klart i november.

– De övriga spårvagnstunnlarna bedömer räddningstjänsten är för korta för att brandfläktar ska behövas, säger Mimmi Mickelsen.

Exakt vad som gick fel när en kabel tog eld inne i spårvagnstunneln i Hammarkullen är än så länge oklart.

– Det ska utredas. Vi kan inte uttalas oss innan den utredningen är klar, säger Mimmi Mickelsen.

Spårvagnstunneln i Hammarkullen är Göteborgs överlägset längst med sina 2 034 meter. Andra tunnlar finns bland annat i Kortedala, Bergsjön och vid Chalmers.

– Alla tunnlar som kräver det har belysning och utrymningsvägar. Vi klarar de säkerhetskrav som finns men arbetar bland annat med att utveckla belysningen just nu. Vi uppdaterar också de radiokommunikationen som finns i tunnlarna där man dygnet runt kan få direktkontakt med trafikledningen. Vi tittar också på räcken inne tunnlarna. Om man behöver evakuera så går det fortare att ta sig ut om det finns räcken. Det är några exempel på vad som är på gång just nu, säger Mimmi Mickelsen.

Vad händer vid en större olycka i någon av spårvagnstunnlarna i Göteborg?

– Då kontaktas trafikledningen på Göteborgs spårvägar direkt. Signalen in i tunneln blir röd direkt så inga fler vagnar åker in. Räddningstjänsten kontaktas också direkt och har rutiner för hur de ska hantera situationen. Förarna har utbildning i hur de ska agera. I vissa lägen ska de fortsätta och köra ut ur tunneln. I de situationer där man behöver evakuera har de utbildning i att leda ut och ta hand om de personer som är ombord, säger Mimmi Mickelsen.

Visste du att...

En vanlig vardag körs 54 000 kilometer spårvagn i Göteborg, vilket motsvarar lite drygt ett varv runt jorden.

Källa: Göteborgs spårvägar

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se