Startklar. Elvy ska testköras några veckor innan dopet 25 oktober då hon även beräknas sättas i linjetrafik över älven. Foto: Västtrafik

Efterlängtade Elvy laddad inför premiärturen

Elvy har lagt till vid Lindholmskajen. Det är Västtrafiks nya elhybridfärja som äntligen har fått batterierna på plats efter nästan ett års väntan.

  • Publicerad 14:45, 4 okt 2019

– Nu har färjan kommit och ska testköras. Den 25:e oktober döps hon till Elvy och sedan kommer hon att trafikera linjen mellan Stenpiren och Lindholmen. Vi hoppas att färjan kan köra i trafik direkt efter dopet, säger Hanna Björk, hållbarhetschef, Västtrafik.

Elvy är Västtrafiks första hybridfärja och förväntas minska bränsleförbrukningen kraftigt.

– Vi räknar med att den kommer att ha en bränslebesparing på 45 procent så det är en hög koldioxidreduktion, vilket är positivt.  Den kommer även minska utsläpp på kväveoxid och partiklar med en tredjedel jämfört med de andra fartygen, säger Hanna Björk.

Vad ska elfärjan heta?

Den ursprungliga planen var att elfärjan skulle sättas i trafik redan i december förra året men leveransen av batterierna har blivit försenade och fördröjt starten.

– Av hållbarhetsskäl är det oerhört roligt att vi får igång den i trafik nu. Det blir ett lyft i närmiljön både för att den går tyst och för att den har lägre utsläpp.

Den nya elfärjan är ännu ett steg i Västtrafiks ambition att elektrifiera stads- och tätortstrafiken.

Omvandlingen har redan påbörjats med elbussar på flera linjer och kommer att utökas under hösten när elbussar sätts in på linje 60, 62 och 59.

Under nästa år kommer ytterligare omkring 160 elbussar sättas in i Mölndal, Partille och Västra Frölunda.

– Intresset från allmänheten är väldigt stort för en mer hållbar kollektivtrafik. Det är roligt att kunna möta upp det, säger Hanna Björk.

Nu kommer Västtrafiks nya elbussar

Har ni några fler elfärjor på gång?

– Projektet ElectricCity kommer att utökas med en marin arena. Där kommer Styrsöbolaget och Volvo Penta vara med och bygga om en båt till eldrift. Den hoppas vi ska vara klar under andra hälften av 2020.

Elvy. Namnet är resultatet av en namntävling. Foto: Västtrafik

Mer om Elvy

Den nya elfärjan kommer ha plats för 300 passagerare och 80 cyklar.

Den ska gå på batterier och vara nästan ljudlös och bullerfri.

Båten är en elhybrid och kommer att kunna köra på el i cirka fyra timmar.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se