Ej flyttklar. Eken vid Krokängspark förbereds återigen inför flytten på grund av Hamnbanan. Foto: Park- och naturförvaltningen

Eken som tar flera år att flytta

Den stora eken vid fotbollsplanen i Krokängsparken förbereds återigen för flytt. Anledningen är att trädet ska bevaras under utbyggnaden av Hamnbanan och på grund av trädets storlek tar förberedelserna inför flytten flera år.

  • Publicerad 06:00, 13 okt 2019

I samband med att sista sträckan på Hamnbanan – Eriksberg–Pölsebo – ska byggas ut från enkel- till dubbelspår pågår flera förberedelser i området.

Sista etappen: Hisingsräls ska säkra Sveriges export

Göteborg Direkt har tidigare rapporterat om att 15 lindar längs Säterigatan på Hisingen har flyttat till andra platser i närheten. Nu förberedes den stora eken vid Krokängsparken för flytt.

Fler träd flyttas – nu på Hisingen

Lindarna flyttades med en mobil trädflyttningsmaskin men den aktuella eken - som uppskattas vara mellan 100 och 200 år - är för stor för att flyttas på samma sätt.

Därför används en annan teknik vilket innebär att förberedelserna inför flytten började redan hösten 2017.

Det handlar om att beskära rotsystemet vid olika tillfällen för att stärka den del av rotsystemet som trädet får med sig i flytten.

– Trädet förberedes för att det inte ska få en chock vid en flytt. Därför ska det gå minst en växtsäsong mellan varje beskärning, säger Tobias Åkesson, miljöspecialist, Trafikverket.

Eken kommer att förberedas successivt fram till att den flyttas någon gång mellan 2020 och 2023. Den nya platsen är cirka 20 till 30 meter bort.

Varför är trädet värt att bevara?

– Det är ett av få träd som vi kan flytta. Vår ambition är att bevara så många träd som möjligt och vi lägger mycket kraft på att skydda befintliga träd och bevara dem genom flytt om det är möjligt, säger Tobias Åkesson och tillägger:

– Det är mer kostnadseffektivt att flytta träd med den mobila trädflyttningsmaskinen än att köpa in och sköta ett nytt träd. Det är även billigare och bättre chanser att flytta trädet än att anpassa byggnationen så att trädet kan bevaras.

Hur går arbetet till?

Rotklumpen grävs fram i två steg med två sidor i taget till ett djup av 150 cm. När schakten är klara ska rotklumpen ha en kvadratisk form med måtten 10 x 10 meter.

Marken runt rötterna gödslas med ekologiskt gödselmedel och schaktväggar täcks därefter med byggplast. Därefter fyller man på i den framschaktade ytan med ett lager av humus- och näringsrik jord och cirka 10 cm grov träflis.

Källa: Trafikverket.

Hamnbanan, delsträckan Eriksberg–Pölsebo:

Byggstart för den sista etappen av delsträckan Eriksberg–Pölsebo, är planerad till januari 2020. Sträckan går från Eriksbergs köpcentrum till Älvsborgsbron och är 1,9 kilometer lång, varav 1,1 kilometer byggs i tunnel.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se