KILOMETER. Älvsborgsbron är totalt 900,6 meter lång. Foto: Björn Wedin

Extra trångt på Älvsborgsbron inför öppnandet

Under sommaren har framkomligheten på Älvsborgsbron begränsats rejält. På måndag återgår trafiken till normalläge. Men under helgen blir det extra trångt på bron när väghinder och annat ska tas bort.

  • Publicerad 07:52, 13 sep 2019

Efter en lång sommar av långa köer blir det nu återigen full framkomlighet på Älvsborgsbron, i alla fall näst intill. Efter tre månaders underhållsarbete öppnar bron upp alla körfält måndagen den 16 september.

– Det har varit långa köer på bron men inte alls så allvarligt som vi befarade. Problemen i sommar har hamnat på andra ställen i Göteborg, framförallt E6, säger Bertil Hallman, trafikplanerare på Trafikverket.

Helgen inför öppningen kan dock bli mer rörig än vanligt, framförallt mellan klockan 12 och 16 när det är som mest trafik. Anledningen är att väghinder och annat ska tas bort.

Underhållsarbetet på Älvsborgsbron har pågått sedan den 17 juni. När bron nu åter igen får full framkomlighet gäller det även påfarterna från Högsboleden och Ivarsbergsmotet som varit avstängda under sommaren.

Här är projekten som ska hjälpa bilisterna

Efter Götatunneln – då kommer nästa trafikkaos

Gående och cyklister får dock vänta lite till innan cykel- och gångbanan öppnar upp igen. Den ytan ska användas för efterarbeten som beräknas vara klara senast i slutet av oktober. Periodvis kan också fordonstrafiken påverkas fram till mitten på oktober, men då gäller det vissa nätter och helger.

Underhållsarbetena på Älvsborgsbron har två etapper kvar, sommaren 2020 och 2021.

– Man kan säga att den situationen vi haft i sommar kommer att upprepas två somrar till. Vi ska utvärderas ordentligt inför nästa sommar. Västtrafik satte ju in en ny busslinje som verkligen blev en succé så vi hoppas att den får vara kvar. Det är sagt att den i alla fall får vara kvar till tidtabellsskiftet i december, men vi hoppas att det blir längre än så, säger Bertil Hallman.

Hur blir det för cyklisterna nästa sommar?

– Vi kommer behöva ta ett körfält även nästa sommar. Det är trångt och kan bli obehagligt när det går fort så vi behöver diskutera om det finns något vi kan göra för att kompensera. Inför arbetena i år hade vi en diskussion om cykelfärja. Där blev det problem med finansieringen. Men vi ska se om vi kan ge cyklisterna ett alternativ nästa år, säger Bertil Hallman.

Orsaken till att bron behöver underhållas är att den är över 50 år gammal och kräver en mängd olika åtgärder för att kunna hållas öppen och säker.

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se