Sam Rihani är Facebooks Sverigechef. Foto: Pressbild/Mostphotos

Facebookchefen besökte Göteborg

Det blev fullsatt när Facebook besökte Göteborg med en workshop för lokala företagare. Det är viktigt för bolag att förstå hur man berättar en story, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.

  • Publicerad 12:20, 22 nov 2018

Facebook är på turné. Från stad till stad åker de för att träffa företrädare för det lokala näringslivet för att visa på hur de kan maximera sin digitala marknadsföring på plattformen. När turen kom till Västsvenska Handelskammaren under onsdagen blev det fullsatt.

– Det har gått jättebra. Bra diskussioner och bra frågor, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.

Det låter lite som en charmoffensiv efter Cambridge Analytica-skandalen?

– Det finns inte någon sådan koppling. Det här handlar om företagare i hela Sverige. Små- och medelstora företag är ryggraden i svensk ekonomi. Vi vill träffa de som använder våra produkter och visa hur vi kan hjälpa dem.

Under onsdagen har göteborgsföretagarna fått lära sig om Facebooks möjligheter, hur man når nya målgrupper, hur man ska kommunicera, människors beteende och vad som fungerar i den digitala marknadsföringen. Inte minst skiftet från text till foto till video och nu storys som blivit det nya sättet för människor att kommunicera.

– Det är viktigt för bolag att förstå hur man berättar en story, säger Sam Rihani.

Hur ser kunskapen om Facebooks möjligheter ut bland svenska företagare?

– Det finns jättebra exempel och så finns det en del mellanmjölk och en del lättmjölk. Men det handlar om att anamma de nya teknikerna step by step – att man ser möjligheter i digitalisering på de nya plattformarna, säger Sam Rihani.

Men han förnekar att Facebook mer och mer skulle gå mot en plattform för marknadsföring och annonser snarare än kommunikation mellan privatpersoner.

– Facebook är byggt för att människor ska kommunicera med varandra – familj, vänner, arbetskamrater – dem som man har nära. Sedan är bolag och varumärken en del av våra liv. Det vi bygger för är privatpersoner. Om vi gör det bra blir det också bra för företagare, säger Sam Rihani.

Fakta om Facebook

Grundat: 2004

Anställda: 33.600

Användare varje dag: 1,49 miljarder

Användare vare månad: 2.27 miljarder

Svenska användare varje månad: 6,3 miljoner

Nyheter i Sverige: Ska bygga ut sitt datacenter i Luleå vilket kommer göra anläggningen till en av de största i världen.

Cambridge Analytica-skandalen

Under våren 2018 avslöjas att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om miljoner Facebook-användare.

Facebooks vd Mark Zuckerberg förhördes av USA:s kongress i april där han bland annat fick svara på varför företaget inte stoppade Cambridge Analytica.

I maj frågas Zuckerberg ut av EU-parlamentet av samma anledning.

I somras stod det klart att Facebook ska böta nästan 6 miljoner kronor efter skandalen. I veckan meddelade Facebook att de överklagar beslutet, rapporterar The Verge.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG