Föräldrar oroas över "experimentskola"

Ett experiment eller en modern skola som satsar digitalt. Åsikterna om den nya Kvibergsskolan går isär. "Alla vi känner söker sig bort från Kvibergsskolan", säger föräldern Henrik Richard.

  • Publicerad 17:00, 5 apr 2018

Arbetet med att färdigställa den nya Kvibergsskolan pågår just nu för fullt. Skolan består dels av en byggnad för F-3 som invigs redan till höstterminen, dels av en större byggnad för årskurs 4-9 som står klar i augusti 2019.

Men nybyggarandan har grumlats av oro från föräldrar som ställer sig frågande till undervisningsformerna. Bland annat har skolan utformats med flera öppna ytor, mindre rum och så kallade basrum där eleverna ska cirkulera beroende på ämne. De traditionella klasserna har också bytts ut mot arbetslag där 90 elever i olika åldrar ska ingå.

Henrik Richard som är förälder till en elev som går i mellanstadiet är en av de föräldrar som är kritiska. Han ställer sig framför allt frågande till den digitala inriktningen som innebär att eleverna har tillgång till mobiltelefoner och I-pads under skoldagarna.

– Jag vet hur fast vår son sitter med mobilen på fritiden och det är det stora trätoämnet hemma. Om hela skoldagen ser ut så vet jag inte hur det ska gå. Det kommer krävas oerhörd energi från lärarna och den har jag inte riktigt mött på Kvibergsskolan. Där har det slutat massor av lärare och varit vikarier i all oändlighet, säger han.

Mikael Parknäs, rektor på Kvibergsskolan är av en annan uppfattning. Han menar att det finns en nationell strategi för skolans digitalisering och att man inte särskiljer sig från de flesta andra skolor.

– Man kan inte välja en skola idag som inte har digitala verktyg. Vi kommer jobba jättemycket med att eleverna ska lära sig om de negativa sakerna kring digitalisering. Och vi använder ett system där läraren kan se på sin platta vad varje elev gör på sin I-pad.

Ställer inte det orimligt höga krav på lärarna?

– Det är likadant på alla skolor i Sverige. Vi pratar med eleverna om att plattorna inte är till för lek och spel utan för lärande. Vi har en plan för hur vi ska hantera det.

Är det inte lite naivt?

– Jag tycker inte det. Vi måste hitta vägar att hantera det.

Karin Pleijel (MP), ordförande i Göteborgs interimistiska grundskolenämnd och skolkommunalråd menar att det är upp till varje rektor hur och i vilken omfattning de digitala verktygen används.

– Om det fungerar så är det klart att man kan göra det. Mycket handlar om att lärarna är duktiga i sitt ledarskap och sätter gränser. Det är ingen raketforskning. Men hade jag varit rektor hade jag varit mer restriktiv med det.

Enligt Pleijel är de nya skolbyggnaderna utformade efter Göteborgs ramprogram och att flera andra skolor byggts enligt samma modell.

– Vi har Torslandaskolan och Frejaskolan exempelvis. Vi har inte haft något ramaskri innan. Detta är något göteborgarna får vänja sig vid.

Men kan du förstå att det uppstår frågor och oro?

– Ja. Men vi vill ifrån gapa-och-svälj-undervisningen och istället att barnen ska samarbeta och lära sig tänka självständigt. I de här lokalerna ges möjligheter för en mer modern pedagogik.

Men föräldern Henrik Richard är inte helt övertygad.

– Jag vet inte om jag vill att min son ska vara med i det här experimentet. Alla som vi känner har sökt sig bort från Kvibergsskolan. Jag tycker man lyssnar dåligt på den oro som finns.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG