Larmar. Situationen med elsparkcyklar i trafiken är vild, menar buss- och spårvagnsförare.
Förarna ryter till: "Stoppa elsparksvansinnet"
Buss- och spårvagnsförarna har tröttnat på att väja för elsparkcyklar. “Situationen är huvudlös och vild”, säger ett skyddsombud.
- Nyheter
- Publicerad 05:30, 13 okt 2021
Nyligen kolliderade en spårvagn och en elsparkcykel i Majorna. Det är inte första gången menar fackförbundet Kommunal Väst som larmar om att situationen är ohållbar.
– Det är huvudlöst och vilt. Användningen av elsparkcyklar måste regleras, säger Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombudet på Göteborgs Spårvägar.
Enligt facket inträffar det dagligen flera tillbud och olyckor med elsparkcyklar och fordon som kör kollektivtrafik.
Nu framförs kravet att “elsparksvansinnet” måste stoppas innan en olycka som innebär invaliditet eller död inträffar. De lyfter samtidigt att det ofta är mycket unga personer som kör utan hjälm.
– Det är bara en tidsfråga innan en medmänniska får beskedet att deras kära har varit med om en olycka där det gått illa, riktigt illa. Det är tur att vi är professionella förare men turen tar slut någon gång oavsett hur professionella vi är, säger Per-Åke Karlsson.
Bollen hos politikerna
Förarna hoppas att politikerna agerar snabbt för allas trafiksäkerhet.
– Det måste bli hårdare reglerat, det måste styras upp så att det inte går att slänga elsparkcyklarna överallt och att det inte ska gå att köra berusad, säger Per-Åke och tillägger:
– Man jobbar för en trafiksäker stad och värld men sedan släpper man lös det här utan några restriktioner. Det är förvånande.
Göteborgspolitikerna är inne på samma linje. Det pågår arbete med att se över en rad åtgärder för att reglera användningen av elsparkscyklarna.
– Vi inser allihop att elsparkcyklar är ett transportmedel som har blivit en naturlig del i stadsbilden. Ingen är emot att de finns men det behövs bättre uppföljning om hur de används och var de hamnar när de parkeras för att förhindra olyckor, sa Toni Orsulic, ordförande i trafiknämnden i en tidigare intervju.
Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombudet på Göteborgs Spårvägar. Foto: Privat