CYKEL. När olyckan sker är risken att skadas 29 gånger högre för en cyklist jämfört med när någon krockar i en bil. Foto: Bengt Hampus

Forskare: Så kan cykelolyckorna minska

Cykelolyckor utgör den största mängden allvarliga skador i trafiken. Nu har en forskare i Göteborg undersökt hur olyckorna kan minska.

  • Publicerad 06:30, 21 sep 2019

Cyklister är inblandade i närmare hälften av alla allvarliga trafikskador. Oftast rör det sig om singelolyckor.

Forskaren Maria Ohlin, vid Göteborgs universitet, har via sin registerdata kunnat se att omkörning 20 procent av cyklisterna som skadades blev sjukskrivna under minst två veckor.

– Att huvudskador ofta leder till svåra konsekvenser är känt sedan innan. Men jag visar också att andra skadetyper kan ge långsiktiga besvär, säger Maria Ohlin, i ett pressmeddelande.

I sin nya avhandling har hon bland annat genomfört enkäter med omkring tusen cyklister som råkat illa ut i trafiken.

Efter att ha analyserat omständigheterna i cykelolyckorna kunde Maria Ohlin dra slutsatser om hur man skulle kunna förhindra skador bland cyklister med lägst antal åtgärder.

Insatserna hon lyfter fram är bland annat samma som Trafikverket lyft fram som särskilt viktiga för cyklisters säkerhet – hjälmanvändning, säkra passager, samt underhåll av cykelbanor.

Ytterligare åtgärder är bland annat att separera cyklister från både fotgängare och bilister så lång som möjligt och inte minst automatbromsar på fler bilar. Tekniken finns och används redan men skulle kunna påskyndas ytterligare enligt Maria Ohlin.

– Det finns inga genvägar, det krävs ett omfattande och systematiskt arbete. Redan idag finns det åtgärder som kan förverkligas i större skala för att få ner olyckstalen. Men vi behöver få saker att hända, säger Maria Ohlin.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se