Glömde berätta om ångeravtal. Säkerhetsföretaget Usecurity i Västra Frölunda är i blåsväder igen. Foto: Gabriel Tjulander/Tomas Andersson/Mostphotos

Fortsätter lura äldre – säkerhetsföretag kritiseras igen

Trots att företaget dömdes till dryga böter har inte försäljningsmetoderna förändrats. Usecurity har fortsatt lura äldre konsumenter att teckna dyra månadsabonnemang. Nu får Frölundabolaget återigen kritik av Konsumentverket.

  • Publicerad 06:30, 20 mar 2021

Det är långt ifrån första gången Increment Security Group Gothia, med varumärket Usecurity i Västra Frölunda, är i blåsväder. Förra året tvingades företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor efter en dom i Patent- och Marknadsdomstolen. Då hade Konsumentverket tagit emot hundratals anmälningar från människor som känt sig lurade av Usecurity.

Göteborgsföretag lurade äldre – straffas med böter

Företaget som säljer trygghetspaket som innehåller nyckelbrickor, säkerhetskort och ID-assistans, har upprepade gånger anklagats för tvivelaktiga försäljningsmetoder. Klagomålen till Konsumentverket har handlat om allt från att säljarna uppgav sig komma från Svenska Stöldskyddsföreningen till att de ringer nixade nummer och inte informerar kunderna om deras ångerrätt.

Samtidigt med domen föll i Marknadsdomstolen fastställdes också ett vite på 2,5 miljoner kronor. Om inte Usecurity ändrade sina försäljningsmetoder på fem punkter, skulle företaget bötfällas med en halv miljon kronor per punkt.

Samma visa

Nu är det dags igen. Bolaget får återigen kritik för samma tillvägagångssätt. Enligt Konsumentverket har Usecurity inte upphört med sina ”olämpliga försäljningsmetoder”. Bolaget har fortsatt att rikta in sig på äldre personer, struntat i Nix-registret och gett sken av att ringa från företag som konsumenten redan har avtal med.

Britta, 84, i strid med brandskyddsföretag i Göteborg

Nu har Konsumentverket begärt in allt skriftligt material, samt ljudinspelningar som styrker att avtal ingåtts mellan Usecurity och tio olika konsumenter. Dessutom vill myndigheten se de samtalsmanus som använts av telefonförsäljarna under det senaste året.

Handlingarna ska vara inne senast 12 mars. Därefter kommer Konsumentverket ta ställning till ytterligare åtgärder.

Vi är GBG