Dubbelfir. Segerjubel efter årets guld i Svenska Cupen och nu meddelar klubben att även ekonomin blomstrar. Foto: BK Häcken

Fotbollsklubben firar ekonomisk framgång

BK Häcken har inte bara avancerat inom fotbollsvärlden de senaste tio åren. Nu meddelar klubben att under samma period har försäljningen ökat kraftigt. Närmare bestämt har sponsorintäkterna ökat med 800 procent.

  • Publicerad 14:30, 12 okt 2019

De sportliga och de ekonomiska framgångarna hänger förstås ihop med varandra, menar BK Häckens försäljningschef Thomas Anderson.

Samtidigt pekar klubben på ett målmedvetet och hårt arbete från ett fokuserat team.

– För fem år sedan satte vi viktiga strategiska mål som att vi till år 2021 skulle ha 30 miljoner i sponsorintäkter men idén med affärsnätverket kom redan för tio år sedan. Vår grej är att ha bra kontakter med företag och genom affärsnätverket har vi byggt något som är unikt, precis enligt BK Häcken-andan som handlar om att försöka göra saker på ett annat sätt. Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi vill skapa Sveriges bästa affärsnätverk, säger Thomas Anderson i ett pressmeddelande.

Affärer för 300 miljoner per år

Hemmamatcherna är en del av de 35 nätverksträffar BK Häcken anordnar varje år och som årligen skapar nya affärer för cirka 300 miljoner kronor, enligt klubben.

– Arbetet med vårt varumärke har varit superviktigt för oss. Det är så pass starkt nu att företagen vill förknippas med oss eftersom det i sin tur stärker deras egna varumärken. Sedan hänger våra framgångar också ihop med hur laget presterar. Att vi har en strategi att ta SM-guld senast 2021 sporrar också våra partners att vara med på den här resan med oss.

Thomas Anderson poängterar att det handlar om partnerskap och inte ren sponsring vilket han tror är en viktig del i framgången.

– BK Häcken har inte en enda sponsor, vi har i stället över hundra partners, det är en stor skillnad. Vi säljer inte enbart exponering, även om det också är viktigt, utan ett partnerskap måste också generera något tillbaka till företaget. Det finns inte de som sponsrar av hjärtat på samma sätt längre utan det är affärerna som är det viktiga och att kunna visa resultat över vad partnerskapet med oss har gett dem, säger han.

Efter cupsegern: Vi har firat hela natten

Trafiken – minut för minut

DEBATT: "Vi tar ställning för invånarna – inte vårdbolagen"

"Sjukhus hör inte hemma på börsen" Inom kort tar regionpolitiker beslut om vilka som ska driva Lundby sjukhus. Vårdbolaget Capio har köpts upp av en börsnoterad fransk vårdjätte men vill ha förlängt kontrakt. Vänsterpartiet vill...onsdag 20/11 16:34

Quiz

Allhelgona-quiz: Kändisarna som vilar i Göteborg

Har du koll på personerna som ligger begravda på Göteborgs kyrkogårdar? Under allhelgonahelgen passar många på att besöka gravar och minneslundar till nära och kära. På kyrkogårdarna i och runt Göteborg vilar även många kända göteborgarna. Har du koll på dem?fredag 1/11 16:07

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se