Från Instagram till unik butik

Alla som känner igen sig – upp med en hand: Hemma finns fina men oanvända saker som bara ligger och dräller, eftersom sälja-på-loppis-processen kräver för mycket tid och ork. Okej, ta ner handen och hälsa på Kvillehyllan.

  • Publicerad 16:27, 31 aug 2016

Melisa Milak börjar besvara en fråga, men tystnar. Istället pekar hon på en dam vid kassadisken som just frågat ­Melisas syster hur butiken fungerar.

– Där har du det, vanligaste frågan vi får. Hur funkar det?

För nästan tre år sedan startade Melisa Milak Instagramkontot Vi rensar, där vintageentusiaster möts och gör affärer. Kontot blev snabbt populärt och följs idag av nästan 7 000 personer.

Onlineloppisen var så långt bara ett fritidsintresse. Lönen kom från banken där Melisa arbetade som privatrådgivare. Hennes släkt har dock alltid drivit eget, och när hon såg hur Instagramkontot blev allt mer populärt började idén som blev Kville­hyllan slå rot.

– Och jag har aldrig trivts i kostym, säger hon. Numera bär jag endast vintageklänningar, haha.

Säljer åt andra

Precis som på Instagram säljer Melisa inga egna varor på Kvillehyllan. I stället upplåter hon noggrant uppmätt hyllplats där vem som helst kan lämpa av saker som hon sedan kränger åt dem. Hyllhyran är 240 kronor i veckan plus provision. Priset på varorna sätter säljaren.

Konceptet är helt nytt
i Göteborg och ganska okänt i Sverige.

Halvvägs in i butiken tittar 62-åriga Lena Pettersson till sakerna på ”sin” hylla.

– Det bästa är att någon annan tar hand om ruljansen, att man slipper pruta och så själv, säger hon. Det har gått bra! Jag har blivit av med mycket.

Lena hittade till Kville­hyllan via Instagramkontot Vi rensar. Det har hon gemensamt med många kunder, förklarar Melisa Milak. När hon släppte nyheten om butiken på sociala medier hörde många genast av sig.

– Så när vi öppnade var alla hyllor redan bokade, säger hon. Jag tror inte Kvillehyllan funnits om det inte varit för Instagram.

Mycket retroprylar

Att butiken är sprungen ur det sociala mediet har förmodligen också påverkat vad folk säljer, tror Melisa Milak. För trots att hyresgästerna får ha vad som helst på sin hylla, så länge det är lagligt, präglas butiken av en trendig retroanda.

– Det beror nog också på att det är en riktig butik. Den som vill sälja av massa barnkläder väljer kanske loppisen i stället.

Vissa små, lokala företag är också representerade, och så finns en välgörenhets­avdelning där hyll-hyrare kan lämna osålda saker. Överskottet går till goda ändamål. Och på tal om gott: Eftersom butiken blivit något av en mötesplats är ett hörn avsatt för fikastunder.

Framöver planerar Melisa Milak att hålla events på Kville­hyllan, exempelvis koppbytardagar och stickkafé. ”Från sociala medier till att vara social i verkligheten”, som hon själv uttrycker det.

Mer om... Kvillehyllan

Adress 1: Kvilletorget 16. Hållplats Hjalmar Brantingsplatsen eller Vågmästerplatsen. Melisa Milak: ”Det behövdes något här. Innan var torget mest en transportsträcka till Willys”

Adress 2: www.kvillehyllan.se

Öppet: Onsdag och torsdag (klockan 12-19), lördag och söndag (klockan 11-15)

Visa merVisa mindre

Vi är GBG