Den snabba utbyggnadstakten motiveras av att nyttorna ska kunna realiseras, att samhället ska dra nytta av de gjorda investeringarna och inte minst för att skapa ett robust och pålitligt järnvägssystem. Foto: Mostphotos

Göteborg kan bli vinnare i snabbtågskampen

Höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Stockholm kan byggas tidigare än förväntat. Men för det krävs lån. Det kom fram när Sverigeförhandlingen under onsdagen presenterade sin kommande strategi för höghastighetsjärnväg i landet.

  • Publicerad 15:44, 5 jul 2017

Under onsdagen blev det något tydligare vilka tågsträckor som ska prioriteras för höghastighetsbana när Sverigeförhandlingen presenterade utbyggnadsstrategin.

Sverigeförhandlingen, som jobbar på uppdrag av regeringen, har vägt samman olika argument för att komma fram till hur prioriteringsordningen ska se ut.

Deras förslag är nu att båda sträckorna prioriteras och byggs samtidigt. Om det inte är möjligt av finansiella skäl menar Sverigeförhandlingen att sträckan Stockholm-Göteborg bör prioriteras eftersom de snabba nyttorna och tidsvinsterna är störst där.

Projektet beräknas kosta 230 miljarder kronor. Delfinansierat av lån kan snabbtågen rulla 2035 enligt Sverigeförhandlingens beräkningar. Om det finansieras med anslag blir det som tidigast 2064.

– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Med en finansiering som består av en blandning av statliga anslag, kommunal medfinansiering, och lån i Riksgälden föreslår Sverigeförhandlingen att Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö byggs snabbt, i huvudsak parallellt och färdigställs cirka 2035. I ett sådant perspektiv behöver inte vår utbyggnadsstrategi brytas ner i kortare etapper. Då får vi snabbt ut hela nyttan och utbyggnaden blir betydligt billigare, säger HG Wessberg från Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande.

Läs också: Dragkampen om spårpengarna

Höghastighetståg

De nya höghastighetsjärnvägarna kommer att planeras, projekteras och byggas med en teknisk systemstandard som tillåter hastigheter upp till 320 km/h till skillnad från dagens hastigheter som ligger på som mest ca 200 km/h. På den nya järnvägen kommer även storregionala tåg att köra i 250 km/h.

Tågen på de nya höghastighetsjärnvägarna ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på två och en halv timme.

Källa: Sverigeförhandlingen

Visa merVisa mindre

Krönikor

Axelsson: "Vi måste hålla på våra traditioner"

Krönika Tradition Julen är en härlig högtid och tradition men det finns de som önskar att julen börjat tidigare och varat längre. De som tjänar pengar på den. Men börja inte tumma på julen för tidigt. lördag 9/10 16:30

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

”Varje steg mot rättvisa och frihet är värdefullt”

Debatt Kyrkorna betydelse Den Coronapandemi som vårt samhälle utsatts för har påverkat oss alla och har gett negativa effekter inom flera områden. De radikalt minskade sociala kontakterna har enligt flera undersökningar ökat risken för våld i nära relationer... måndag 11/10 14:39