AI. Hälften av alla göteborgare som deltog i studien är beredda att testa innovativa teknologier som ansiktsigenkänning för att betala i kollektivtrafiken. Foto: Rosa Johansson/Mostphotos

Göteborgarnas önskan: Betala vagnen med ansiktet

Hälften av alla göteborgare är positiva till ansiktsigenkänning för att betala i kollektivtrafiken. Det visar en ny studie. Men Västtrafik är skeptiska. "Det är inget vi tittar på konkret. Man måste fundera på vad det leder till i ett integritetsperspektiv", säger Maria Björner Brauer på Västtrafik.

  • Publicerad 09:45, 24 mar 2019

Polisen fick i dagarna grönt ljus för att testa ansiktsigenkänning i ett pilotprojekt under våren. Tanken är att systemen i framtiden ska kunna hjälpa polisen att identifiera gärningsmän från foton och övervakningskameror.

Utvecklingen med artificiell intelligens, inte minst ansiktsigenkänning, går snabbt framåt.

Varannan göteborgare är beredd att testa ansiktsigenkänning för att betala i kollektivtrafiken. Det visar en studie som Visa har gjort tillsammans med Stanford University. 19 000 pendlare från 19 länder, däribland Göteborg, deltog i studien.

– Betalningar är en betydande del av all form av resande och i takt med att Göteborg växer så krävs också lösningar som är anpassade därefter. Det ska vara säkert, snabbt och enkelt att betala på bussen. Små förändringar som kontaktlös betalning och ansiktsigenkänning kommer göra stor skillnad. Vi ser tydligt att göteborgarna är positiva till att testa nya, innovativa betalningssätt och att det skulle öka antalet resor med kollektivtrafiken, säger Christina Lind på Visa i ett pressmeddelande.

Men för Västtrafik är ansiktsigenkänning i kollektivtrafiken avlägset just nu.

– Det är inget vi tittar på konkret. Man måste fundera på vad det leder till i ett integritetsperspektiv. Det kan kännas enkelt och smidigt men när man ser vad som händer i världen så bör man noga tänka över vad konsekvenserna blir, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik och fortsätter:

– Teknikutveckling är något positivt. Men jag tycker också att GDPR och annan integritetslagstiftning är bra. Den ökar säkerheten och tryggheten för individen och ställer krav på tjänsteleverantörer att värna individers självbestämmande över sin information. Om det sköts så ger det också förhoppningsvis tillit att använda nya digitala tjänster så servicen blir bättre.

För Västtrafiks del ligger den närmaste framtidens betallösning fortfarande i mobiltelefonen. Över hälften av alla som reser med Västtrafik betalar med appen som kontinuerligt utvecklas. Under året kommer en ny version med ett nytt användarutsnitt som ska göra appen lättare att förstå.

– Samtidigt vill eller kan inte alla köpa sin biljett i appen. Därför är det viktigt att vi har bra och kostnadseffektiva lösningar i framtiden också för dem, säger Maria Björner Brauer.

Förutom utvecklingen av appen ligger mycket av Västtrafiks fokus just nu på omställningen från över 70 zoner i länet till 3. Det införs tidigast 2020.

Klart: 70 zoner blir 3 i kollektivtrafiken

– Det är en minst lika viktig förändring som vilken systemförändring som helst. Vi har fått många synpunkter på att det har varit krångligt, speciellt att resa över zongränser. Nu får vi ett enklare system som kommer innebära en stor förändring. Många bli vinnare, men andra kommer inte se sig som det, säger Maria Björner Brauer.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG