Den Göteborgsbaserade skobutiken har valt att bojkotta Facebook. Foto: Icebug/Most Photos

Göteborgsföretag bojkottar Facebook

De sociala medieplattformarna Facebook och Instagram kan vara kraftfulla verktyg för e-handelsföretag att nå ut till kunder. Trots det väljer det Göteborgsbaserade företaget Icebug att under juli avsluta all sin annonsering på mediajättarna.

  • Publicerad 08:13, 9 jul 2020

Skobutiken Icebug på Södra Larmgatan i Göteborg har precis avslutat annonsera sin e-handel på Facebook och Instagram. Men redan nu känner de av konsekvenserna av att bojkotta de enorma plattformerna.

– Första dagen vi slutade annonsera så tappade vår webbhandelsförsäljning med 80 procent. Så det kostar oss verkligen, säger David Ekelund, VD för Icebug.

Varför väljer ni att bojkotta Facebook?

– Facebook har potential att vara en fantastisk plattform för att sammanföra människor. Men det finns ett problem med algoritmen där det som syns mest är det som gör folk arga. Det ökar en polarisering i samhället och förstärker hat, säger David Ekelund.

Har du några exempel?

– Det finns en hel del rasism och sexism exempelvis. Hatet blir ofta fokuserat till att skapa starka drev mot enskilda personer, till exempel Greta Thunberg.

Hur stor skillnad tror ni att det gör att ni bojkottar?

– Om vi hade som enskild aktör bojkottat så hade det inte märkts någon skillnad för Facebook. Men det är opportunistiskt att göra det nu, då vi har möjlighet att vara en del av en rörelse.

Bakom bojkotten ligger en rad olika rörelser som nu kämpar för att Facebook ska ändra sin algoritm och sina riktlinjer. Bland annat Stop Hate for Profit, en från början amerikansk rörelse, som uppmanar företag att sluta annonsera på Facebook.

Vad är det ni konkret vill att Facebook ska ändra?

– Jag tycker att man bör flagga för inlägg som uppmanar till hat, våld och som innehåller faktiska fel. Det finns också många stora, privata grupper som driver hets, de kräver moderering. Också önskar jag en algoritm som inte bara premierar upprörande innehåll.

Och om Facebook inte ändrar på sig, har ni råd att fortsätta bojkotten?

– Facebook och Instagram är i särklass det mest effektiva sättet att driva e-handel. Vi klarar att bojkotta en månad, men sen måste vi sätta oss ner och se vad som är realistiskt för företaget. Vi följer situationen och hoppas, säger David Ekelund VD för Icebug.

David Ekelund, VD för Göteborgsbaserade skoföretaget Icebug. Foto: Icebug

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Alma gav livemusiken nytt liv på igenvuxna scenen

Öppnade sin trädgård för sommarkonserter Sommarens inställda konserter och liveframträdanden har skapat frustration hos såväl musiker som publik. Därför bestämde sig Alma Bengmark från Billdal för att gräva fram en igenvuxen scen och ordna...fredag 14/8 13:21

KONSUMENT GÖTEBORG

Det bör du tänka på när du hyr ut sommarstugan

Konsument Har jag rätt att ersättas för försenat tåg? Vem står för reparation av båten – jag eller säljaren? Och det bör du tänka på när du hyr ut ditt sommarhus. torsdag 13/8 14:37

DEBATT

DEBATT: "Vi vill att alla skall känna trygghet på sjön"

Kräver lagstiftning om båtkörkort för snabba båtar och vattenskotrar Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive...torsdag 16/7 15:08

KRÖNIKOR

Jernberg: "Ibland måste man släppa taget"

Retorik Efter en turbulent vår och en höst där allt fortfarande inte är riktigt som ”vanligt” kan det vara viktigt att våga varva ned och utmana sina tankebanor. måndag 10/8 14:00

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11