Blufföretag. Konsumentverket stämmer göteborgsföretag. Foto: Roland Magnusson/ Sten-Åke Stenberg/ Mostphotos

Göteborgskt blufföretag krävs på miljonbelopp

2,4 miljoner kronor. Det kräver nu Konsumentverket att domstolen dömer göteborgsföretaget Mobile Group till att betala efter nära 200 anmälningar mot företaget.

  • Publicerad 07:42, 4 okt 2019

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

I augusti i år kunde Göteborg Direkt berätta om det göteborgsbasserade företaget Mobile Group som tvingat åtskilliga personer, i hela landet, att betala tusentals kronor för teknikprylar de inte bett om. Senast Göteborg Direkt skrev hade drygt 160 personer anmält företaget till Konsumentverket, KO.

Bytte abonnemang – fick betala 16 000 för krimskrams

Nu drar KO företaget inför rätta och lämnar in en stämningsansökan där de kräver att domstolen dömer dem till att betala 2,4 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

Stämningsansökan gjordes den 16 september, i skrivandets stund väntar konsumentverket fortfarande på beslut i ärendet.

Telefonförsäljare från företaget ska ha utgett sig för att ringa från konsumentens mobiloperatör. Säljaren ska ha erbjudit sänkt månadskostnad och skickat med några produkter, som underförstått var gratis. Teknikprylarna ska ha levererats som överenskommet men med dem också en kraftigt tilltagen faktura.

Krimskrams. En konsument skulle betala 16 199 kronor för fem hörlurar, en power bank och en högtalare. Foto: Privat

Britta, 84, i strid med brandskyddsföretag i Göteborg

– Det här är väldigt fult gjort. KO ser mycket allvarligt på de här affärsmetoderna som vi anser präglas av hänsynslöshet mot konsumenterna och utpräglad nonchalans mot gällande regler. Därför vill vi att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för både företaget och personen bakom företaget, säger Ida Nyström, processråd vid KO.

Företaget Tre har också polisanmält blufföretaget.

Göteborg Direkt har försökt nå Mobile Groupför en kommentar men inte lyckats.

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"Våld i nära relation under pandemin"

Debatt. Det är kärva tider i världen och det är kärva tider för var och en av oss. Vi rekommenderas isolering, försiktighet och social distansering. Att arbeta hemma och ha digitala träffar är vanligt men...lördag 23/5 15:00

KRÖNIKOR

Jernberg: Så lyckas du med videomötet

Retorik. I coronans spår med mycket hemmaarbete och social distansering har videomötena blivit mer regel än undantag. Perfekt tycker en del, svårt tycker andra. måndag 25/5 12:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57