PRISAS. Picadeli Groups vd David von Laskowski med Picadeli Frankrikes vd David Bicheron tillsammans med Luc Graux, president SKF France med Sveriges ambassadör för Frankrike, Veronika Wand-Danielsson och Sveriges Handelskammare i Frankrikes ordförande Gîta Paterson vid priscermonin i Paris. Foto: Fredrik Sandberg/Swedish Chamber of Commerce in France

Grannar i Gamlestan prisas i Paris

Två företag med säte i Gamlestaden får Le Prix d’Excellence. Det är grannföretagen Picadeli och SKF som får pris för att ha utmärkt sig på den franska marknaden.

  • Publicerad 10:57, 4 dec 2019

Vi har lyckats ta fram ett koncept som franska konsumenter snabbt tagit till sina hjärtan.

Le Prix d’Excellence delas varje år ut till svenska företag som har haft framgångar på den franska marknaden.

Prisjuryn tittar på kriterier som resultat, kvalitet och teknologiskt nytänkande.

I år gick priset till SKF och Picadeli som av en händelse är grannar Gamlestaden.

Nykomlingen Picadeli – salladsföretaget med självplock i butik – prisades som bäst presterande företag och i juryns motivering står:

Picadeli prisas för sin snabba tillväxt på mycket kort tid. Över 430 salladsbarer har installerats, vilket motsvarar en ny salladsbar varannan dag i genomsnitt. En stark prestation på en mycket konkurrenskraftig marknad som kännetecknas av en stark kulinarisk kultur.”

– Priset är ett kvitto på våra framgångar på den franska marknaden. Vi har lyckats ta fram ett koncept som franska konsumenter snabbt tagit till sina hjärtan, vi har även digitaliserat hela leveranskedjan så vi kan skala upp verksamheten för att möta jättar som Carrefours behov, säger David Bicheron, VD för Picadeli i Frankrike i ett uttalande.

Teknik mot matsvinn

Salladsföretaget uppmärksammas även för sin användning av sin teknik som motverkar matsvinn och säkerställer att företaget lever upp till Frankrikes höga krav gällande livsmedelssäkerhet.

Det handlar om att bland annat om sensorer i salladsbarerna som meddelar avvikelser i temperatur och bevakar produkternas hållbarhet.

–  Hållbarhet är en naturlig del i hela vår värdekedja och i Picadelis utveckling. Allt vi står för och allt vi erbjuder till våra kunder är beroende av en välmående planet. Vi ger människor möjlighet att äta godare och hälsosammare mat med frukt och grönt som bas, kost som ger lägre klimatpåverkan och tar mindre mark och vatten i anspråk, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.

Tidigare pristagare är bland annat Ericsson, SAS, Volvo, Securitas och Tetra Pak.

POPPIS I FRANKRIKE. Picadeli Groups vd David von Laskowski med Picadeli Frankrikes vd David Bicheron tillsammans med Sveriges ambassadör för Frankrike, Veronika Wand-Danielsson och Sveriges Handelskammare i Frankrikes ordförande Gîta Paterson vid priscermonin i Paris. Foto: Kristofer Sandberg/Swedish Chamber of Commerce in France

Mer om Picadeli:

Salladsbarerna finns på cirka 2100 platser i Europa och Picadeli säljer i snitt 1,2 sallader per sekund dygnet runt.

Företagets sortiment består av 90 procent vegetariska produkter och 70 procent veganska, Picadeli har även lanserat nya växtbaserade produkter som alternativa proteinkällor.

Picadeli är sedan 2015 en del av Greenfood. Med en omsättning på ca. 4,7 miljarder under 2018 och över 1500 anställda är Greenfood en av Nordens ledande koncerner inom hälsosam mat.

På den franska marknaden finns 430 salladsbarer tillgängliga och där samarbetar Picadeli med några av de största franska kedjorna, bland annat Franprix, Monoprix, Carrefour och Euro Garages.

Mer om Le Prix d’Excellence:

Svenska Handelskammaren i Frankrikes pris Le Prix d’Excellence är instiftat för att bidra till ett ökat intresse för svenska företag och dess produkter och tjänster, skapa ett tillfälle för det fransk-svenska näringslivet att mötas, sprida kunskap om svenska företag och arbetsmetoder samt om Sverige och svenskt näringsliv i Frankrike.

 Läs mer om priset och se tidigare vinnare: https://www.ccsf.fr/aktiviteter/prix-dexcellence/

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Corona snuvade Stefan Livh på radiosorti

Berättar om livet i karantän. 31 mars var hans sista dag på jobbet som programledare på Sveriges Radio. Men corona och karantän har hindrat honom från det. – Jag vet inte när mitt sista program blir, säger Stefan Livh.tisdag 7/4 16:23

DEBATT

Pest eller kolera – eller corona

Tradition Tittar man i Göteborgs uråldriga journal kan man se att historiskt sett är corona långt från den enda pandemi som drabbat staden. Digerdöden, pest, smittkoppor och kolera står att läsa.lördag 4/4 16:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57