GRANTRANSPORT. Det är en viss utmaning att ta sig fram med en stor transport förbi de stora pågående infrastrukturprojekten på väg till Gustaf Adolfs torg. Foto: Peter Svenson och Eugene Sergeev

Granutmaningen: Sightseeing genom uppgrävda Göteborg

Både helikopter och flotte har varit alternativ, men precis som förra året blir det ett stort lastbilsekipage som fraktar in årets julgran till Gustaf Adolfs torg.

  • Publicerad 12:47, 24 nov 2019

Den första julgranen 1915. Foto: Göteborgs stadsmuseum

Julgran på Gustaf Adolfs torg är en över hundra år gammal tradition. Natten mellan söndag och måndag är det dags för årets leverans som kan bli den största utmaningen hittills för den 20 meter långa och 6 meter breda krantrailern.

– Vi tyckte det var meckigt redan förra året. I år blir det ännu mer meckigt. Vi ska passera nedsänkningen av E45, byggnationen av Hisingsbron och byggnationen av Västlänken vid Norra Hamngatan. Det är tre infrastrukturprojekt av rang. Sedan är ju spårvägen alltid en faktor, säger Rakel Berglund, projektledare på park- och naturförvaltningen.

Hur har ni löst det?

– Det är samarbete på hög nivå. Det har också varit roligt och de mjuka värdena har genomsyrat samarbetet.  Vi har fått planera i väldigt god tid, speciellt eftersom vårt stora ekipage måste ha dispenser. De olika projekten har också sina detaljplaner att förhålla sig till. Så vi har fått anpassa oss. Det blir alltid något i sista minuten.

Årets julgran är skänkt av orienteringsklubben OK Omega och kommer från Olsfors utanför Bollebygd. Den är drygt 70 år gammal och omkring 17 meter hög.

– Vi har alltid som mål att den ska vara 17 meter. Det finns paradmaster på torget som är väldigt höga och granen får inte se för liten ut i förhållande till dem, säger Rakel Berglund.

De senaste 13 åren har julgranen levererats med trailer. Innan dess var det några år som militären i Säve flög in granen med helikopter.

– Faktum är att jag kontaktade en privat helikopterförare i år, men det visade sig att granen var för tung för den helikoptern och jag hänvisades till transporthelikoptrar i Stockholm och Norge men då hade det blivit för dyrt. Jag ringde även militären och de var positiva till uppdraget, men de hade i så fall behövt öva innan eftersom det är i tätbebyggt område. Så tanken om helikopter har funnits med även i år, säger Rakel Berglund och fortsätter:

– Vi har funderat på alla möjliga lösningar – att flotta in granen via kanalen till exempel. Nu har ju granen stått sedan 1915 och då vore det ju själva den om vi inte kunde få upp den fortsättningsvis också. Det känns viktigt när så mycket förändras i staden och byggs om, att man håller på den här traditionen.

Granen tänds fredagen den 29 november. Traditionsenligt släcks den och tas ner på tjugondag Knut, 13 januari.

NK siktar mot stjärnorna i nya julskyltningen

Rosetten på plats – julen är här

Jul på Liseberg firar 20 år

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40