HÅLLBART. Inredningen i Selma Center är skapad av nästan enbart återvunna material. Foto: Åke E:son Lindman

Hållbar inredning nominerad till prestigepris

Det nya stadsdels- och kulturhuset Selma center är nominerat till Guldstolen. Det är den återvunna och hållbara inredningen som imponerar.

  • Publicerad 13:27, 7 feb 2020

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Med 90 procent återbrukade möbler är denna inredning onekligen ett etiskt föredöme”.

Så lyder delar av motiveringen när Selma Lagerlöfs Center nomineras till årets upplaga av Guldstolen, ett pris som premierar svensk inredning av hög arkitektonisk kvalitet.

Hållbart stadsdelshus redo för Hisingsborna

Bakom inredningen, som nästan enbart är skapad av återbrukat material, står arkitektfirman White.  

– Det är fantastiskt att Guldstolens jury riktar strålkastarljuset mot hållbarhetsfrågorna och återbrukad inredning! Hållbarhet är centralt i Whites verksamhet och i våra inredningsprojekt jobbar vi alltid med återbruk, men att få göra det i så pass stor skala som i Selma Lagerlöfs Center är helt unikt, säger Annie Leonsson, ansvarig inredningsarkitekt, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Att skapa 6 200 kvadratmeter där all inredning är återbrukad, det är mäktigt, och vi visar genom detta att det går att använda återbruk även i stora projekt och dessutom göra det med kreativfiness och konstnärlig höjd.

Guldstolen delas ut den 10 mars på Arkitekturgalan på Konserthuset i Stockholm.

Kasper Kalkon: Rösta fram stans fulaste nybygge

Guldstolen...

.. delas ut varje år till en nyligen färdig inredning som har högt konstnärligt, innovativt värde och är funktionell och välgestaltad.

Juryn utses av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur. I år utgörs den av Anna Harbom, Molly Möller och Susann Wessely Gromark, samtliga arkitekter SIR/MSA, konstnär Mikael Pauli samt Mark Isitt.

Totalt är fyra nya inredningskoncept nominerade:

Blique by Nobis, Stockholm

J. Lindebergbutiken Biblioteksgatan Stockholm

Bar Portal, Stockholm

Backa Kulturhus Selma

Visa merVisa mindre

Motiverigen:

"Med 90 procent återbrukade möbler är denna inredning onekligen ett etiskt föredöme. Men är den ett estetiskt? Det som från början sågs som en nödlösning, föranledd av budgetnedskärningar, har drivits till sin spets; inredningsarkitekterna har gjort en dygd av nödvändigheten och skapat en ”anti-inredning” som provocerar genom sin enkelhet och medvetna avsaknad av konventionella skönhetsambitioner.

Projektet är en hyllning till slumpen, uppvisar en kakofoni av uttryck, och enda gemensamma nämnaren är en arg Selma-stämpel som målats på samtliga återbruksprodukter, billiga pallar som exklusiva stoppmöbler. En stämpel som bildar ett dekorativt mönster genom byggnaden, en snitslad och intresseväckande bana, men främst fyller en pedagogisk funktion genom sitt ifrågasättande av konsumtionssamhälles slit-och-släng-mentalitet. En okonstlad inredning, brokig och tillåtande, som väl speglar sin mångkulturella kontext. Början på en ny medvetenhet."

Visa merVisa mindre

Vi är GBG