Ta en promenad. Det är ett av Birgitta Wissmans enkla tips för att hantera coronaångest. Foto: Mostphotos/privat

Hälsotips: Så hanterar du din Coronaångest

I tider av oro är det viktigt att inte låta sig dras med i katastrofrapporteringen. Coronakrisen påverkar oss alla, men med hjälp av några enkla knep går det att minska stressen.

  • Publicerad 13:27, 26 mar 2020

Ta vara på den extra tiden med familjen, ta hand om dig själv och gå ut på en promenad.

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

På bara några få veckor har mycket av det vi annars tar för givet ställts på ända. Medierapporteringen om det nya coronaviruset går på högvarv och var man än vänder sig diskuteras spridningens negativa effekter på såväl hälsa som ekonomi.

Det är lätt att dras med i stressen i den osäkra situation som världen just nu befinner sig i, men genom att tänka ett varv till går det att lindra onödig oron och dämpa katastroftankarna.

Birgitta Wissman, massör på friskvårdsföretaget 2ndChance i Askim, har tidigare jobbat många år som undersköterska inom akutsjukvården och även inom mental- och åldringsvård.

Filtrera bort lite

Hon skrev ett uppmärksammat Facebook-inlägg där hon uppmuntrar till positiva tankar trots oroliga tider.

– Självklart är vi mer eller mindre oroliga över denna främmande och verkliga situation som nu råder. Det är viktigt att hålla sig informerad om läget, men medierapporteringen kan också bidra till onödigt mycket stress och det är bra om man kan filtrera bort lite.

Hon menar att det är viktigt att lyfta blicken och se det positiva omkring oss.

– Ta vara på den extra tiden med familjen, ta hand om dig själv och gå ut på en promenad. Det kan tyckas självklart, men det är lätt att dras med i allt det negativa.

Birgitta tipsar: Så mår du bättre i oroliga tider

- Stanna upp och andas. Tänk på att stressen skapar mer spänning i huvud, leder och muskler och leder till mer oro.

- Fastna inte framför skärmen. Filtrera i nyhetsflödet och stäng av mellan varven.

- Sov, träna och ät bra mat, Ta en promenad, få i dig vätska och laga en nyttig middag.

- Ta vara på tiden. Passa på att göra något roligt tillsammans med familjen om ni blir hemma tillsammans - kanske ta fram familjespelen.

- Använd tiden praktiskt. Baka, pröva att fermentera grönsaker eller skruva upp hyllor.

- Gör dig redo för vår. Förbered trädgården, plantera växter, tvätta och olja in trädgårdsmöblerna eller rusta upp cykeln.

- Ge varandra mycket kärlek och omtanke ävemn om ni håller lite avstånd.

Visa merVisa mindre

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Så gör du om du swishat fel

Konsument Gäller ångerrätt på nätauktion och hur gör jag om jag skickat pengar till fel person? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. torsdag 3/9 16:37

DEBATT

GOW och Emigranternas hus vädjar till staden

Skriver öppet brev till kommunstyrelsen och kulturnämnden Nästa år fyller staden 400 år och att fira stadens födelsedag och framför allt dess människor i både nutid och dåtid är i sig självt en kulturmanifestation, ett hyllande av människans skapande på den...torsdag 27/8 11:52

KRÖNIKOR

Tjulander: Gör som gymnasieskolan – håll till höger

Krönika. Göteborg Direkt har kartlagt hur gymnasieskolorna hanterar pandemin under skolstarten. Något som vi borde ta efter i samhället i stort menar artikelförfattaren. måndag 14/9 16:45

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11