Vanliga fel. Det är pappers- och plastförpackningar som oftast hamnar felaktigt i de vanliga soporna. Foto: Emma Hilmersson

Hämtservice – då minskade avfallet med 20 procent

Under ett år har nästan 1000 villor i Göteborg fått sina förpackningar hämtade utanför dörren. Resultatet: restavfallet minskade med 20 procent. Nu förlängs testet i två år.

  • Publicerad 14:11, 29 nov 2018

Testet har pågått i två områden med sammanlagt 1000 villor under det senaste året. Göteborgarna som har deltagit har fått tidningar, pappers- och plastförpackningar hämtade vid dörren.

Resultatet visar att villorna blivit bättre på att återvinna – framför allt mjukplast. Soppåsar med vanligt restavfall minskade i snitt med 20 procent.

Ytterligare en miljöfördel med testet har varit att hushållen sluppit sätta sig bilen för att köra till en återvinningsstation med sitt skräp.

– Bilresorna har också minskat - drygt 40 procent uppger att de kört mindre, säger Emma Hilmersson på kretslopp och vatten i ett pressmeddelande.

För många av familjerna har testet också blivit ett uppvaknanden. Drygt 30 procent säger att de i större utsträckning en tidigare haft med sig egen kassa när de handlat och till exempel köpt mer storpack och refill.

– Många blev förvånade över hur mycket förpackningar de faktiskt har när de sett mängden i kärlen, något som motiverar att minska på detta vid inköp, berättar Emma Hilmersson.

Tack vare det lyckade testet har kretslopp och vattennämnden beslutat att fortsätta testet i två år. Men upphämtningen är inte gratis.

– Kommunen får inte använda avfallstaxan till att hämta förpackningar eftersom det enligt lagen är producenterna som ska betala insamlingen. Det är producenterna som bekostar återvinningsstationerna. Så när vi nu erbjuder fastighetsnära insamling så måste vi ta ut självkostnadspris för förpackningskärlet.

Efter testet har över hälften av familjerna valt att behålla tjänsten, till självkostnadspris.

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"Våld i nära relation under pandemin"

Debatt. Det är kärva tider i världen och det är kärva tider för var och en av oss. Vi rekommenderas isolering, försiktighet och social distansering. Att arbeta hemma och ha digitala träffar är vanligt men...lördag 23/5 15:00

KRÖNIKOR

Jernberg: Så lyckas du med videomötet

Retorik. I coronans spår med mycket hemmaarbete och social distansering har videomötena blivit mer regel än undantag. Perfekt tycker en del, svårt tycker andra. måndag 25/5 12:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57