Foto: Pekka Pääkkö

Här är politikernas krav på elsparkcyklarna

Göteborgspolitiker från oppositionen presenterar en lista med krav som de anser bör ställas på elsparcykelföretagen i staden. "Beredda att sätta hårt mot hårt", säger Blerta Hoti (S).

  • Publicerad 13:27, 22 sep 2021

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Under onsdagen meddelade oppositionen i Göteborg, S, MP och V att de sammanställt en lista med krav på elsparkcykelföretagen.

Listan består av fem punkter som de tänker ta till trafiknämnden, där de tre partierna tillsammans har majoritet.

– Det finns ett brett stöd för att styra upp elsparkcykelkaoset. Nu hoppas jag att företagen är beredda att gå våra krav till mötes. Om det inte går att hitta samsyn genom dialog är vi beredda att sätta hårt mot hårt och ytterst gå vidare med ett totalförbud, säger Blerta Hoti (S), kommunalråd och gruppledare i Trafiknämnden.

I ett pressmeddelande skriver partierna att antalet elsparkcyklar har ökat till 8 000 i Göteborg under sommaren och att varje cykel används bara 2-3 gånger per dygn.

– Cyklarna måste användas bättre och kan inte fortsätta vräkas ut över våra gemensamma ytor. Den pågående konkurrensen i elsparkcykelbranschen får inte förvandla Göteborg till ett slagfält där företagen gör upp om vilka som ska överleva till priset av att människor skadas eller är rädda för att vistas i vår stad, säger Karin Pleijel (MP), 2:e vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd för Miljöpartiet

När GöteborgDirekt kontaktar trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) har han inte hunnit sätta sig in i det nya yrkandet men han håller med om att det finns problem med elsparkcyklarna som behöver lösas.

– Framförandet av fordonen måste ske på ett korrekt sätt vilket är ett problem i dag. Det andra problemet är var och hur de står i staden. Där har vi nyligen tagit ett beslut som ger oss möjlighet att ta ut en avgift om vi måste flytta dem och det är ett område där vi kan ställa mer krav, säger Toni Orsulic.

Kravlistan

1. Fasta parkeringsplatser tas fram. Fasta parkeringsplatser tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen för att säkerställa att elsparkcyklar inte parkeras hindrande eller olämpligt. 

2. Körförbud i Brunnsparken och andra högtrafikerade kollektivtrafikområden, för att minska risken för trafikolyckor och störningar i kollektivtrafiken. Andra platser än Brunnsparken tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen.

3. Hastighetsgräns på gågator och gångfartsområden sätts till 6 km/t (fotgängarhastighet).

4. Körförbud eller andra åtgärder under helgnätter för att minimera risken för personskador. Läkare har tidigare larmat om berusning som starkt bidragande orsak till allvarliga skador, som belastar vården i ett redan ansträngt läge.

5. Användare som bryter mot regelverket ska stängas av i företagens appar. Folk som kör berusade, lånar ut fordon till annan person eller gör sig skyldiga till andra överträdelser ska inte få fortsätta köra fordonen.

Visa merVisa mindre

Krönikor

Axelsson: "Vi måste hålla på våra traditioner"

Krönika Tradition Julen är en härlig högtid och tradition men det finns de som önskar att julen börjat tidigare och varat längre. De som tjänar pengar på den. Men börja inte tumma på julen för tidigt. lördag 9/10 16:30

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

”Varje steg mot rättvisa och frihet är värdefullt”

Debatt Kyrkorna betydelse Den Coronapandemi som vårt samhälle utsatts för har påverkat oss alla och har gett negativa effekter inom flera områden. De radikalt minskade sociala kontakterna har enligt flera undersökningar ökat risken för våld i nära relationer... måndag 11/10 14:39