Parkeringsstrul. Rolf fick faktura för att ha parkerat på Frölunda torg trots att han inte stod parkerad längre än tre timmar. Foto: Mostphotos/ Gabriel Tjulander

Ingen ände på p-strulet på Frölunda Torg

Då alla trodde att strulet med parkeringssystemet vid Frölunda torg var över uppger nu flera att de fakturerats felaktigt. – Jag för ju inte bok över hur många gånger eller hur länge jag står där så jag betalade fakturan. Man orkar inte bråka, säger Rolf Sten Lorentsson från Högsbo.

  • Publicerad 05:30, 7 sep 2018

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Parkeringssystemet vid Frölunda torg har sedan det installerades i början på förra året stött på ett antal problem på vägen. Systemet bygger på kameror som registrerar dem som anländer till parkeringen och när de åker. Men efter att det strulat med utcheckningen debiterades personer på flera tusentals kronor.

Läs även: Centrumchefen: "Jag vill inte spekulera i om vi förlorar besökare

I maj rapporterade Göteborg Direkt att man äntligen kommit till rätta med parkeringssystemen men nu har flera Frölunda torg-besökare hört av sig och berättat att de ännu en gång fått felaktiga fakturor skickade hem till sig. En av dem är 84-årige Rolf Sten Lorentsson från Högsbo.

Läs även: Äntligen slut på parkeringsstrulet på Frölunda Torg

– Man vågar ju inte stå där med bilen längre. Jag får väl börja gå – jag har ju min vårdcentral där så ibland måste jag ju ta mig dit på något sätt, säger Rolf.

Enligt parkeringsbolaget Apcoa, som ansvarar för parkeringssystemet, är Rolf en av ett hundratal som fått felaktiga fakturor. Dock rör det sig inte om lika stora summor som sist.

– I samband med en uppgradering av systemet den 1 till 3 juli fakturerades ett mindre antal kunder för 30 kronor trots att de inte hade parkerat längre än tre timmar. Dessa kunder är identifierade och har eller kommer inom kort att få sina fakturor bortplockade, säger Jerker Österdahl, regionchef väst.

Vad innebar den här uppdateringen och hur kunde vissa personer bli fakturerade?

– Uppdateringar sker kontinuerligt för att ständigt förbättra systemet men ibland kan tekniken tyvärr strula, säger Jerker Österdahl.

Rolf har betalat sin faktura trots att han var osäker på om den stämde eller inte men enligt Apcoa försäkrar de att om man av misstag betalt in en felaktig faktura kommer man få pengarna tillbaka. Till Rolf och andra som nu känner sig tveksamma över att parkera vid Frölunda torg försäkrar de även att det inte finns någon anledning att misstro parkeringssystemet.

– Felprocenten är procentuellt extremt låg och rör sig om någon promille av alla kunder som parkerar. Kunden ska känna sig lugn med att det alltid är tre timmars fri parkering per dygn på Frölunda Torg. Ingen kommer att bli fakturerad ett felaktigt belopp och felaktiga belopp kommer att korrigeras, avslutar Jerker Österdahl

Läs även: Frölunda torg stänger parkeringssystemet – igen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG