Invånarguiderna i Västra Hisingens stadsdelsförvaltning heter från vänster: Abdulahi, Layla, Bedia, Gladys, Saman och Amino. Foto: Västra Hisingen

Invånarguidernas nya uppdrag: sprida coronainfo

Biskopsgårdens invånarguider – Bedia, Abdulahi, Layla, Gladys, Saman och Amino – har bytt spår. Från att förmedla kunskap om stadsdelens verksamheter till att sprida information om corona.

  • Publicerad 10:43, 14 maj 2020

Många känner igen oss och känner sig trygga att prata med oss.

Tidigare i år fick Biskopsgårdens invånarguider i uppdrag att stärka den lokala demokratin. Men i samband med pandemin ändrades inriktningen till att istället sprida information om covid-19.

De ska stärka Biskopsgården

Tillsammans med samhällsvägledarna på medborgarkontoret besöker invånarguiderna olika platser i Biskopsgården.

– Vi informerar bland annat om senaste rekommendationer från folkhälsomyndigheten och svara på frågor om vad som gäller i den rådande situationen, Zlate Musli, projektledare, Västra Hisingens stadsdelsförvaltning.

Stora språkkunskaper

Invånarguiderna stöttar även oroliga människor och sprider informationen på flera språk.

Och just språk är en av invånarguidernas styrkor.

– Sammanlagt pratar vi sex guider, över tio olika språk. Det är en stor resurs för att nå ut med samhällsinformation till de boende här, sa Bedia Sarihan en av invånarguiderna i en tidigare intervju med Göteborg Direkt.

Samtalen i dagsläget rör främst aktuella restriktioner och vad de får för konsekvenser kopplat till Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och sjukvården.

– Det uppskattas på flera plan, dels informationsbiten dels att man får någon att prata med om man känner sig isolerad. Många känner igen oss och känner sig trygga att prata med oss. Det är en stor fördel att vi ser olika ut och är i olika åldrar, säger Zlate Musli.

Biskopsgården på tur att utvecklas

Här startar biblioteket take away

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"Våld i nära relation under pandemin"

Debatt. Det är kärva tider i världen och det är kärva tider för var och en av oss. Vi rekommenderas isolering, försiktighet och social distansering. Att arbeta hemma och ha digitala träffar är vanligt men...lördag 23/5 15:00

KRÖNIKOR

Jernberg: Så lyckas du med videomötet

Retorik. I coronans spår med mycket hemmaarbete och social distansering har videomötena blivit mer regel än undantag. Perfekt tycker en del, svårt tycker andra. måndag 25/5 12:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57