Selfie. Nu öppnas Sveriges första selfiestudio i det gamla Gillbladshuset i Göteborg. Foto: Milajki

Japanskt butikskoncept till Göteborg – posera med enhörning

Är dina bilder på Instagram lite småtråkiga? Det kanske fattas 50 rosa flamingos eller en glittrande enhörning? Nu öppnas Sveriges första selfiestudio i det gamla Gillbladshuset i Göteborg.

  • Publicerad 12:00, 31 aug 2020

Det här är en helt ny trend, som bygger på storytelling.

Skaparna av Milajki style factory kallar konceptet för en upplevelseportal. Inspirationen kommer från Tokyo och USA och har blivit ett nytt sätt att shoppa. Besökarna betalar några hundralappar i inträde för att sen kliva in i en sagomiljö med enhörningar, regnbågar och glitter.

– I lokalen finns olika fotobås med kläder, peruker och glasögon. Meningen är att man ska ta bilder på sig själv och lägga ut på sociala medier, förklarar Pierre Edström, medgrundare och varumärkesstrateg på milajki och StorytellingOH.

3D-printade smycken

Här kan du posera i en snabbköpsbutik med monkroma förpackningar eller i en rosa tvättstuga under fejkade sedlar på tork. Här finns ett glittrigt apotek, en unicornhörna och ett bollhav med rosa flamingos. Biljetten gäller i en timme och du kan prova så många kreationer du hinner med. Blir du särskilt förälskad i en pryl finns det mesta att beställa i företagets webbshop.

– Alla stylingprodukter är till salu. Kläder och smycken skräddarsys för kunderna och tillverkas med 3D-teknik i Belgien, säger Pierre Edström.

Digital styling

Förhoppningen är att såväl familjer som kompisgäng ska hänge sig åt så kallades selfie-scenarios. De ska sprida bilder och filmer på besöken i tvättstugan och visa upp hur ”unika” de har blivit med hjälp av digital styling. Samtidigt – som en liten bieffekt – gör de reklam för upplevelseportalen i sociala medier.

– Det här är en helt ny trend, som bygger på storytelling. Besökarna går in i Milajki-världen och upplever saker som de sen berättar om för andra, säger Pierre Edström.

300 kronor för en selfie

Milajki style factory finns i Gillbladshuset på Korsgatan 14 i Göteborg mellan mellan 27 augusti och 13 september.

Inspirationen är bland annat hämtad från Museum of Icecream i New York som har haft en halv miljon besökare sedan 2016

Upplevelseportalen är coronaanpassad och har plats för 40 besökare samtidigt. Varje halvtimme släpps 20 personer in.

Priset för en timmes besök är 299 kronor och biljetterna köps på Milajkis webbsida.

Visa merVisa mindre