Karma ger maten en andra chans

Minska matsvinnet genom att köpa restaurangmat till halva priset. Det är idén bakom appen Karma som på bara några månader lockat 40 000 användare.

  • Publicerad 18:59, 4 apr 2017

– Många vill stötta restauranger som tar ansvar och samtidigt upptäcka ställen i sin närhet som man inte visste fanns, säger Elsa Bernadotte, en av fyra grundare till Karma.

Via appen kan man på en karta se vilka restauranger, caféer och bagerier som är anslutna i närheten. För att se vilka erbjudanden som finns klickar man på önskad restaurang för att se bilder på den mat som finns att rädda. Priset är alltid 50 procent av det ordinarie och betalningen sker också den via appen.

– Vi började testa på tre restauranger i Stockholm för att se om det var mycket mat som slängdes och om folk ville köpa den. Både konsumenter och restaurangerna blev överlyckliga. Att kunna sälja luncher man lagt ner både kärlek, tid och pengar på. Och många uppskattade att de kunde visa att de bryr sig om den här frågan.

I november förra året lanserades appen, men då enbart i huvudstaden. Men efter att ha lagt till en knapp där människor i övriga landet kunde tipsa om restauranger som kunde vara intresserade av att minska sitt matsvinn växte man snabbt.

– Vi fick in 5 000 tips och var helt chockade att det fanns ett sånt engagemang bland våra användare. Vi funderade på hur vi skulle ta tillvara på det och lanserade ett ambassadörsprogram och idag har vi 250 ambassadör som skickar in tips och pratar med restauranger som kanske vill ta tillvara sin mat, säger Elsa Bernadotte.

Idag har appen 40 000 användare och 200 anslutna restauranger. Man har också nyligen inlett ett samarbete med ICA som ska koppla på Karma på sina 1300 butiker och precis signat Scandic hotels.

– Hotellbranschen tampas med samma utmaningar kring matsvinn som andra mataktörer, så det känns otroligt roligt att vi kan bidra med en positiv förändring för dem också.

Varför tror du att intresset för matsvinn blivit så stort?

– Jag tror att många bryr sig. Med tjänster som Karma skapar vi också ett konkret sätt att göra skillnad på individnivå vilket jag tror bidrar till ett ökat engagemang hos människor att vara med och hjälpa till. 

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

DEBATT: "Vi vill att alla skall känna trygghet på sjön"

Kräver lagstiftning om båtkörkort för snabba båtar och vattenskotrar Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive...torsdag 16/7 15:08

KRÖNIKOR

Tjulander: Göteborg Direkt går på sommarlov

Krönika När vi skålade in det nya året hade väl ingen kunnat ana vilken vår och sommar vi stod inför. Året som skulle bli det bästa... fredag 10/7 14:08

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11