Tidigast 2020. Nu börjar ett arbete hos Västtrafik med att planera och förbereda införandet av de nya zonerna. Foto: Mostphotos/Västtrafik

Klart: 70 zoner blir 3 i kollektivtrafiken

Biljettsortimentet ska bli enklare och dagens över 70 zoner slås ihop till 3. Det beslutade regionfullmäktige under tisdagen.

  • Publicerad 09:28, 28 nov 2018

Göteborg Direkt skrev om planerna redan för ett år sedan. Många upplever dagens biljettsystem som krångligt och zonindelningarna bygger på föråldrade speciallösningar som kommunerna har gjort själva.

Läs också: Så vill politikerna förenkla kollektivresandet

Läs också: Västtrafiks nya zonindelning på G

Förslaget var att slå ihop dagens över 70 zoner i regionen till 3. På tisdagens regionfullmäktige togs det sista avgörande beslutet.

– Ett glädjande beslut och ett viktigt steg för att ta kollektivtrafiken in i framtiden. Med färre zoner är det färre kunder som behöver resa över zongräns, vilket många kunder idag upplever som krångligt. På så vis ska både biljettköp och resande bli enklare. Dessutom blir det möjligt att resa längre sträckor än idag för samma pris, vilket kommer att gynna arbetspendlingen, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik, i ett pressmeddelande.

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Även biljettsystemet ska förenklas.

– Vi behöver göra det enklare för våra kunder att betala för de tjänster vi erbjuder. Med en dramatiskt förenklad zonstruktur så är jag övertygad om att vi förenklar vardagen för både nuvarande och kommande kunder på ett betydande sätt. Ett måste för ett ökat hållbart resande helt enkelt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

För göteborgarna är beslutet inte helt okontroversiellt. Principen med 3 zoner i stället för 70 innebär att längre resor inom regionen blir billigare medan kortare resor, exempelvis inom Göteborg kan bli dyrare.

När Göteborg Direkt förra året frågade kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick om hon var orolig över att resorna inom exempelvis Göteborg skulle minska med dyrare priser sa hon:

– Den risken finns om priserna blir högre. Men det är också därför vi tog tre zoner och inte en zon som hade varit det allra enklaste. Det skulle göra de korta resorna allt för dyra. Nu har vi gått någon slags gyllene medelväg.

Exakt hur prissättningen kommer att se ut är ännu inte bestämt och det kommer finnas möjlighet för exempelvis Göteborgs kommun att subventionera periodkorten även med den nya zonindelningen.

Nu ska tekniken anpassas, förare utbildas och informationen gå ut till resenärerna innan ett införande tidigast 2020.

Så här ser zonindelningen ut

Zon A: Göteborg, Partille, Mölndal, Öckerö

Zon B: Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Stenungsund och Tjörn.

Zon C: Resterande 37 kommuner i Västra Götaland

Källa: Västtrafik

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG