Tunnel. Lindholmsförbindelsen kommer gå under Göta älv mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Klart: Då kan du ta spårvagnen under älven

Nu är det klart för en spårvagnstunnel under älven. Den nya Lindholmsförbindelsen beräknas vara klar år 2035.

  • Publicerad 11:49, 17 sep 2021

Om knappt 15 år ska det vara möjligt att åka kollektivt mellan Lindholmen och Stigberget med den så kallade Lindholmsförbindelsen, en delsträcka på en kommande spårvägs- och bussförbindelse mellan Brunnsbo på Hisingen och Linnéplatsen.

Göteborg Direkt har tidigare rapporterat om olika tunnel- och broalternativ som ska förbinda fastlandet och Hisingen.

Nu har politikerna i kommunfullmäktiges sagt sitt. Majoriteten gick på samma linje – som trafiknämnden och Västtrafiks styrelse – och röstade för tunnelalternativet.

– Det är hög tid att vi tar besluten nu och kommer vidare. Tunnelalternativet är det som är det starkaste alternativt att faktiskt knyta ihop Göteborg, sa Toni Orsulic (M), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden.

– Vi är i dag sårbara med bara en väg för spårvagnar över älven, därför behövs fler förbindelser. Tunneln kommer inte lösa alla problem med kommunikationerna men ganska mycket.

Det var en stor politisk enighet men Sverigedemokraterna och Demokraterna var även i denna fråga tveksamma till ett allt för snabbt beslut.

Grönt ljus för cykelbro över älven

Stadsbana

Målet är att Lindholmsförbindelsen ska stå klar om 14 år.

– År 2035, ska man kunna sätta sig i stadsbanan, en lite snabbare spårvagn, vid Hisingsbron åka via Frihamnen genom Lindholmsallén sedan fortsätta från Lindholmen ner under jorden vid Backa Teater via en underjordisk hållplats vid Stigbergstorget och hela vägen till Linnéplatsen, sa Ma-Lou Wihlborg i en tidigare intervju.

Syftet med den stora utvecklingen av kollektivtrafiken handlar dels om att knyta Hisingen närmare centrum dels få ett bättre trafikflöde.

– Lindholmsförbindelsen blir en del av innerstadsringen som behövs för att avlasta kollektivtrafiken i centrala Göteborg samtidigt som det är en förutsättning för en framtida expansion av staden, sa Ma-Lou Wihlborg.

Trafiknämnden ger grönt ljus för tunnel under älven

Vi är GBG