Kranar. Det finns inte många hamnkranar i bruk längre. Foto: Mostphotos

Klassiska kranen rivs på Lindholmen

Kran nummer 43 på Lindholmen kommer att rivas. Orsaken är att kajen är i dåligt skick och att Västtrafik planerar ett nytt färjeläge på platsen.

  • Publicerad 13:29, 15 feb 2021

Kranen utgör en risk om den står kvar.

Rivs. Kajen där kran 43 står är i dåligt skick därför ska kranen demonteras under våren . Foto: Pia Nyström/Älvstranden Utveckling

De stora kranarna som tornar upp sig längs norra älvstranden är en symbol för Göteborg som hamnstad. Men de flesta kranar har gjort sitt inom varvsindustrin för längesedan.

På Västarvet, en samlingssida för natur-och kulturarv i Västra Götalands står att " år 1947 hade Göteborg 194 kranar igång – i dag återstår endast tolv stycken”. 

Älvstranden Utveckling förvaltar åtta kranar – sex på Lindholmen, Bockkranen på Eriksberg och en hamnkran – men ingen av dem används längre.

Kajodlarna byter inriktning: Från grödor till avfall

"Utgör en risk"

Nu är det dags för kran nummer 43 bli ett minne blott. Orsaken är att kajen den står på är i dåligt skick och en ny detaljplan visar att ett färjeläge är på gång i området.

– Västtrafik ska bygga ett nytt färjeläge alldeles bredvid kranen. Kranen utgör en risk om den står kvar och måste därför demonteras, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef, Älvstranden Utveckling.

Kran 43 tillhörde ursprungligen Götaverken men under kranens sista tid i bruk var det Långedrag teknik som använde den för att lyfta i båtar.

– Företaget lämnade området 2018 och då lämnade de kvar kranen. Sedan dess har den inte använts.

Kranar har rört upp känslor bland göteborgarna förr, har ni märkt av det nu?

– Det har inte varit några större reaktioner på just den här kranen. Jag kan tänka mig att göteborgarna är delade, vissa vill spara varenda kran medan de flesta tycker nog att det är trevligt om någon står kvar, säger Ulrika Palmblad Gröön.

Om allt går som beräknat ska kranen ska rivas under våren, meddelar Älvstranden Utveckling.

Kran 43

Ägare: Älvstranden Utveckling AB

Tillverkare: Kampnagel AG

Tillverkningsår: 1955

Historik: Använd för Götaverkens verksamhet fram till 2014. Efter avvecklingen av varvsverksamheten gick ägandet och användningen över till Långedragsteknik AB. Användes fram till månadsskiftet september– oktober 2017 då Långedragsteknik AB upphörde. Ägandet gick efter detta över till Älvstranden Utveckling AB. Kranen är identisk med kran 42 bortsett från portalens utformning. Mer om kran 43 finns att läsa under kran 42.

Tekniska data: Portalkran. Portalens spårvidd 10,4 meter. Längd mellan buffertar: 19,5 meter. Lyftkraft: Stora kroken 40 ton radie 10–21 meter, 20 ton radie 10–28 meter, 12 ton radie 10–36 meter. Största lyfthöjd 42,6 meter. Lilla kroken 6 ton radie 11,5–39 meter.

Källa: Västvarvet, Hans Hellmans rapport om inventering av hamn- och varvskranar i Västra Götaland

Visa merVisa mindre

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Det gäller när du handlar av Amazon

Konsument Konsument Har du köpt ett padelracket från Amazon men varan är defekt? Cassandra Larsson reder ut vad som gäller. tisdag 23/2 16:42

Debatt

Miljöpartiet: "Hedersvåldet lever kvar"

Debatt Fadimedagen 21 januari Det är nu 19 år sedan Fadime Şahindal mördades av sin egen pappa. Hon hade under många år med stort mod kämpat för den frihet som många tar för given. torsdag 21/1 14:20