Klassiskt landmärke i Gamlestaden rustas upp

Slakthusets klassiska skorsten har tornat upp sig i Gamlestaden i över ett sekel. Nu ska landmärket rustas upp för att hålla i ytterligare 100 år.

  • Publicerad 13:44, 22 okt 2018

I över 100 år har slakthusområdets karaktäristiska siluett av vattentornet och den 30 meter höga skorstenen varit självklara landmärken i Gamlestaden. Nu startar Higab en rejäl upprustning som ska säkra att skorstenen står upprätt även i framtiden.

– Vi har fått indikationer från vårt underhållningssystem att det är dags att rusta upp skorstenen. Vi har även varit på plats och gjort en statusbesiktning och sett att skicket behöver lite kärlek, säger Siman Jasim, projektchef för underhåll/lokalanpassning på Higab.

Arbetet innebär bland annat att skorstenens ventilationstrumma hissas ut ur utrymmet. Hela skorstenen kommer att tvättas både in- och utvändigt, fogas om och putsas på insidan och järnband och skadade tegelstenar kommer att bytas ut.

Landmärke för nya Slakthusområdet

Skorstenen saknar funktion i dag men hela Slakthusområdet räknas som en kulturhistoriskt värdefull miljö, därför bidrar Länsstyrelsen med 450 000 kronor till projektet. Dessutom finns det planer på att hela området ska utvecklas och få nytt liv.

LÄS MER: Vill göra Slakthusområdet till mat- och dryckesmecka

– Det är ett lite udda projekt att rusta upp en skorsten man kan kanske undra varför. Men i och med värdet så är det viktigt för oss att den håller i många år framöver. Vi tror att skorstenen kommer vara en viktig del i det nya Slakthusområdet och vi hoppas att den ska hålla i minst 100 år till, säger Siman Jasim.

Upprustningen beräknas vara klart i juni 2019.

LÄS MER: Vin i Gamlestaden – vinnande koncept

FAKTA: Slakthuset

Slakthuset invigdes 1905 av kung Oscar II och landshövding Gustaf Lagerbring. Det blev då Sveriges andra kommunala slakthus efter Malmö. Anläggningen omfattade ursprungligen 24 byggnader inklusive slakthallar, marknadshallar, administrationslokaler, bostäder och restaurang. Området hade också ett eget järnvägsspår.

Källa: Higab

Vi är GBG