VEGETARISKT. Lisebergs pilotprojekt fick 76% fler att välja vegetariskt på Café Taube. Foto: Stefan Karlberg

Knepet: Så fick Liseberg besökarna att välja vego

Genom så kallad nudging lyckades Liseberg öka försäljningen av vegetariska rätter på Café Taube med 76 procent. – Även små förändringar kan göra stor skillnad, säger Ylva Linder, Hållbarhetschef Liseberg

  • Publicerad 16:26, 3 okt 2019

Liseberg har ett mål. År 2025 vill de vara världsledande inom hållbar parkverksamhet. I det ligger bland annat att se över vad som serveras i nöjesparkens restauranger, caféer och kiosker.

Under sommaren 2019 genomförde Liseberg ett test tillsammans med beteendebyrån Beteendelabbet. I ett pilotprojekt skulle de se om de kunde ändra besökarnas konsumtionsmönster genom små förändringar.

Han efterträder sig själv som Lisebergs vd

Tillvägagångssättet var så kallad nudging – att förändra hur olika val presenteras. Platsen för testet blev Café Taube.

– På denna restaurang tog de flesta beslut om maträtt väl framme vid kassan. Där var det bråttom att bestämma sig och många gäster väljer omedvetet det de känner igen och ser först på menyn vilket i detta fall var alternativ med kött. Här såg vi stor potential att jobba med nudging; att göra det enklare för gästerna att välja mer hållbara måltider. Kajsa Lindström, Beteendelabbet, i ett pressmeddelande.

Genom att placera de vegetariska alternativen överst och presentera två vegetariska alternativ tillsammans med en fiskrätt som ”Taubes favoriter” ökade försäljningen Café Tabues vegetariska menyalternativ med 76 procent. Maträtten Soyabiff bytte namn till Sommartallrik, vilket ökade försäljningen med 275 procent.

Lisebergs nya upplevelsehotell redo för byggstart

Nu ska Liseberg se över möjligheten att implementera liknande strategier i andra delar av verksamheten.

– Liseberg har drygt tre miljoner gäster per år och kan vi hjälpa dem att göra mer hållbara val när de besöker oss får vi bra hävstång i hållbarhetsarbetet. Här är nudging ett mycket intressant verktyg och resultatet från pilotstudien visar att även små förändringar kan göra stor skillnad, säger Ylva Linder, Hållbarhetschef Liseberg.

Grönt framför biff - bara en knuff bort

Jätteskräpet i Slottsskogen – den tysta protesten

Tre vägledande kriterier för en nudge

1) Den tar inte bort individens fria val.
2) Den förändrar hur valen presenteras och gör det lätt att välja rätt.
3) Den fokuserar på beteende, inte attityder.

Källa: Liseberg

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se