Får kritik. Västtrafik har genomfört hundra tusen kontroller under hösten. Nu får biljettkontrollanterna klagomål. Foto: Tommy Alvén

Kontrollantilskan: Klagomålen till Västtrafik ökar

Biljettkontrollanter anklagas för att vara aggressiva och orättvisa. De respekterar inte avstånd och tvingar av barn från bussen. Antalet klagomål mot Västtrafiks biljettkontrollanter har exploderat under hösten.

  • Publicerad 08:28, 4 jan 2021

Enhetschef på Västtrafik. Maria Björner Brauer. Foto: Thomas Harrysson/ Västtrafik

Samtidigt som Västtrafik fördubblar antalet biljettkontrollanter ökar resenärernas kritik. Under fyra veckor i november lämnades närmare 200 klagomål in, vilket är dubbelt så många som i oktober.

Totalt har över 450 kunder skickat in sina synpunkter på biljettkontrollanterna under hösten. De vanligaste klagomålen handlar om orättvisa tilläggsavgifter och att kontrollanterna inte håller coronaavstånd.

– Det är klart att det är mycket och vi tar allvarligt på klagomålen. Men siffran behöver sättas i relation till att vi gör dubbelt så många kontroller i dag, jämfört med förra hösten, säger Maria Björner Brauer, enhetschef på Västtrafik.

Utbildas i bemötande

Securitas som genomför biljettkontrollerna på uppdrag av Västtrafik har nyanställt omkring 70 nya medarbetare. Inledningsvis genomgår de en internutbildning innan de påbörjar sin tjänst. Mycket av inskolningen handlar om hur kontrollanterna ska bidra till lugn och trygghet på bussar och spårvagnar.

– Vi pratar mycket om bemötande och om att alltid försöka föra en vänlig dialog med resenärerna, säger Maria Björner Brauer.

Många kunder berättar tvärtom, i sina synpunkter till Västtrafik, att de upplevt sig illa behandlade. De har känt sig misstrodda och anklagade för fusk, även när de har betalat för en biljett. Flera vittnar också om att de har hotats med sex års fängelse om de inte visar upp sina id-handlingar.

– Det är naturligtvis väldigt olyckligt att någon känner sig hotad. Men det är troligen ett missförstånd mellan våra resenärer och kontrollanterna, säger Maria Björner Brauer.

Fusket är brottsligt

Att resa utan biljett är ett brott i lagens mening och räknas som ”ringa bedrägeri”. Då finns fängelse med i straffskalan, men i högst sex månader. Enligt Maria Björner Brauer är det troligen på den punkten det har brustit i kommunikationen.

– Men vi utreder alla synpunkter som kommer in till oss och tar dem tillbaka till Securitas. Vår önskan är att alla ska få ett bra bemötande. Jag beklagar verkligen om det inte har varit så, säger hon.

Dåliga på avstånd

Biljettkontrollanterna får även mycket kritik för att de inte arbetar coronasäkert. De håller inte tillräckligt avstånd till passagerarna, de använder inte sina visir och kommer för nära inpå. Många klagar också på att kontrollanterna kommer i grupp, ibland sex-sju personer, vilket ytterligare ökar trängseln på bussar och spårvagnar.

– Vi har tagit fram ett arbetssätt som alla ska jobba efter, vilket bland annat innebär att kontrollanterna ska ha nedfällda visir när de är ombord. Självklart är det också viktigt att de håller avstånd, säger Maria Björner Brauer.

Så här tycker några av resenärerna

Göteborg Direkt har gått igenom 450 synpunkter till Västtrafik som gäller biljettkontrollanterna, från september till och med 16 december. Här är några utdrag:

”Min son på 8 år glömde sitt busskort hemma och märkte det först när kontrollanterna frågade om kortet. Då uppmanar kontrollanten honom att betala för sin resa eller att han kommer att böta honom på 1 500 kr. Min son blev livrädd.”

”Kunden ringde in gråtande för att klaga på biljettkontrollanterna som utförde en kontroll. Kunden gick på spårvagnen springande och började köpa sin biljett i appen. När kontrollanterna kom på hade kunden biljett, men fick böter ändå.”

”Jag vill be er: snälla, säg åt era kontrollanter att sluta gå på fordon och kontrollera resenärer. Har även sett kontrollanter jaga och fysiskt gripa folk. Ni bidrar till smittspridningen.”

”Min 12-åriga son var på väg till skolan i onsdags morse och i samband med en biljettkontroll på bussen hittade han inte sitt skolkort i ryggsäcken, Kontrollanten tvingade honom att kliva av på nästa hållplats vilket resulterade i att han blev uppriven eftersom han plötsligt befann sig på okänd plats.”

”Kunden kände att kontrollanten var väldigt otrevlig och hotfull mot honom. Kunden har ingenting mot tilläggsavgiften.”

”Kundens 16-årig dotter skulle åka med tåg till Lerum. Hennes skolkort hade gått ut och hon hade ingen biljett. Hon hade pengar och kunde köpa biljett på ett annat sätt. Fyra-fem biljettkontrollanter avvisade 16-åringen från tåget. Hon var mycket rädd för att hon var ensam.”

Göteborgsnöje

Filmen om Nationalteatern premiärvisas på filmfestivalen

Nöje Premiär. Extrainsatt i sista sekund. "Vi är barn av vår tid" har extrainsatts i Göteborgs filmfestivals program. Den 6 februari visas filmen, som därmed får världspremiär.tisdag 26/1 16:37

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Lämna inte ut ditt bankkort till okänd person

Konsument Konsumentfrågan Hur tidigt måste man anmäla ett fel på julklappen för att få ersättning och är det okej att lämna ut sitt bankkort till ett företag som ber om det? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. lördag 2/1 15:30

Debatt

Miljöpartiet: "Hedersvåldet lever kvar"

Debatt Fadimedagen 21 januari Det är nu 19 år sedan Fadime Şahindal mördades av sin egen pappa. Hon hade under många år med stort mod kämpat för den frihet som många tar för given. torsdag 21/1 14:20