Korsvägen: All trafik leds om på nytt

Etapp ett av Västlänkens station Korsvägen närmar sig till slut. När etapp två nu inleds blir det ännu större påverkan för alla trafikslag.

  • Publicerad 07:57, 21 jan 2020

Under 2020 kommer Korsvägen att förändras rejält. Det är dags för etapp två i bygget av Västlänkens station Korsvägen vilket kommer innebära ett större arbetsområde än vad det är i dag.

– Vi kommer att bygga en bro över den delen där vi grävt nu mot Liseberg, det som är innanför planken. På den bron kommer alla spårvagnar, bilar, gående och cyklister gå. Samtidigt ska vi bygga där själva Korsvägen ligger i dag. All trafik flyttas till en bro österut kan man säga, säger Karin Edin, trafikplanerare på Trafikverket.

Trafikomläggningen görs under veckorna 25 – 29, mitten av juni till mitten av juli. Men bron byggs upp redan i vår bakom planken. Lösningen kommer att gälla i fyra år.

– Det blir begränsad framkomlighet för alla trafikslag. Under sommaren kommer vissa spårvagnslinjer läggas om och andra ersättas med buss, säger Karin Edin.

Västtrafiks projektledare för framkomlighetsfrågor, Anette Ekdahl, tipsar om ett alternativ.

– Vi ska också ha klart för oss att bussen från Mölndal inte kan gå i spåret på alla sträckor. Det kan också vara en begränsning. Men då kan vi också hänvisa till pendeltåget från Mölndal till Göteborg Central, det tar inte ens tio minuter, säger hon.

Inga spårvagnar förbi Hagakyrkan – i 17 veckor

I vår försvinner också Korsvägen som cirkulationsplats. Det kommer inte längre vara möjligt att köra från Skånegatan och Södra Vägen till Örgrytevägen eller från Örgrytevägen till Södra vägen.

– Det är staden som planerar. De vill göra Korsvägen mer fotgängar- och cykelvänlig. Biltrafiken kommer bara ha ett körfält sedan. Mycket av det som görs nu är även så det ska bli sedan när allt är klart. Vi gör det redan nu för att få människor att ändra beteende, säger Karin Edin.

Nu får Västlänken spränga även kvällstid

Cyklisterna dissar nya Korsvägen

Ytterligare förändringar är att Lisebergs spårvagnshållplats längs med Örgrytevägen flyttas österut närmare pendeltågsstationen Liseberg. Där utanför Focushuset byggs också en ny knutpunkt för kollektivtrafik.

– Vi har sett att vi behöver flytta ut trafik från Korsvägen under den här byggperioden. Flytten av spårvagnshållplatsen är permanent. I Korsvägens slutgiltiga lösning ligger hållplatserna för nära varandra om Lisebergshållplatsen hade legat kvar, säger Anette Ekdahl.

Området påverkas också när av- och påfartsramperna till E6 på Örgrytemotet stängs av. Trafiken hänvisas då istället till Focusmotet norr om Örgrytevägen.

Inga negativa effekter av Västlänksbygget

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Coronan knäckte Nefertiti – tvingas i konkurs

Klassiska jazzklubben har dragit publik sedan 1978. I mer än 40 år har jazzklubben Neferititi lockat sin publik med artister långt utanför landets gränser. Men nu har den tvingats i konkurs. "Coronan knäckte klubben", säger verksamhetschef Tomas...måndag 6/4 10:38

DEBATT

Pest eller kolera – eller corona

Tradition Tittar man i Göteborgs uråldriga journal kan man se att historiskt sett är corona långt från den enda pandemi som drabbat staden. Digerdöden, pest, smittkoppor och kolera står att läsa.lördag 4/4 16:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57