LUGNET FÖRE STORMEN. Tomt på vägen ner till badplatsen i Sillvik innan säsongen dragit igång. Axel Josefsson (M), 2:e vice ordförande trafiknämnden Jahja Zeqiraj (Dem), ordförande i Västra Hisingens stadsdelsnämnd är oense.

Kravet: Bygg cykelbana till Sillvik

Att gå eller cykla ut till Sillvik är inte trafiksäkert. Nu ställer Västra Hisingens stadsdelsnämnd krav på trafiknämnden att se till att en gång- och cykelbana hela vägen ut till badplatsen i Sillvik blir verklighet.

  • Publicerad 05:30, 1 nov 2018

– Vi måste skapa trygga gång- och cykelbanor om vi vill att det här fantastiska naturområdet ska bli tillgängligt för andra än bilburna, säger Jahja Zeqiraj (Dem), ordförande i Västra Hisingens stadsdelsnämnd. Det här är något att prioritera.

Varma sommardagar förvandlas den smala vägen ut till Sillvik till ett trafikkaos. Bilisterna är många och parkerar olagligt längs vägen när parkeringsplatserna blivit fulla. Från Sävviken, drygt 2,5 kilometer från badplatsen i Sillvik, där gång- och cykelbanan tar slut får gående och cyklister kryssa mellan bilarna.

I somras larmade räddningstjänsten om att de inte kunde ta sig ut till badplatsen om det behövdes, det var helt enkelt för många bilar i vägen.

LÄS MER: P-kaos vid badplatser stort problem även i Göteborg

Under sommaren genomförde Västra Hisingens stadsdelsförvaltning en enkätundersökning. Den visade att 70 procent av dem som svarade hade tagit bilen till Sillvik, men av dem hade 80 procent kunnat tänka sig att cykla om det hade funnits en cykelbana.

Trafikkontoret har planer på att bygga ut gång-och cykelbanan från Sävviken till Lilleby camping, men därefter tar det stopp.

– Utifrån medborgarperspektiv är det förkastligt att man inte ens har några tidsatta planer, säger Jahja Zeqiraj. Resurserna finns ju i staden, det gäller bara att aktivera viljan och leveransen.

Axel Josefson (M), 2:e vice ordförande i trafiknämnden, fnyser.

– Stadsdelsnämndens åsikt väger självklart tungt, de har ju befolkningsansvaret i Västra Hisingen men att resurserna finns är trams. Det är resursbrist både i kommunen och när det gäller byggare, det borde Jahja veta, säger han.

Frågan om en gång- och cykelbana till Sillvik har varit uppe i trafiknämnden flera gånger tidigare, men det finns en faktor som komplicerar både beslut och genomförande: Kommunen äger inte marken.

– Det är en vägsamfällighet som äger bilvägen och marken runt omkring ägs av någon annan. Det ger oss små möjligheter att bygga en gång- och cykelbana och underhålla den, säger Axel Josefson. Det bygger på att fastighetsägarna kan tänka sig att sälja mark till kommunen, eller bygga vägen själva med investeringsbidrag, och så långt som att ställa frågan till dem vet jag inte om vi har kommit.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG