Markus Ullberg

Kritiken: Göteborg långt från ett cykelparadis

Genom att locka sina invånare till ”Vintercyklingens dag” kan Sveriges städer sticka ut som hållbara och moderna. Göteborg låg på sjunde plats fjol, men har mycket kvar att förbättra i fråga om cykling.

  • Publicerad 13:20, 12 feb 2021

På internationella ”Winter Bike To Work Day” registrerar vintercyklister en adress de cyklar förbi. Förra året var Uppsala den staden i världen som fick in flest anmälningar med 879 stycken. Göteborg kom på sjunde plats med 386.

En av göteborgarna som ska vara med i år är 27-åriga Markus Ullberg som arbetar som cykelbud och dessutom cyklar en hel del på fritiden.

– Det blir mellan 50 och 80 kilometer per dag, säger han.

För Markus del gäller det att visa att cykling på vintern ligger inom möjlighetens ramar. Enligt honom handlar det snarare om att folk förväntar sig att det ska vara plågsamt.

– Jag får dagligen kommentarer från kunder som tror att jag är galen, men det är bara att klä sig varmt och cykla på. Det är inte så att jag är helt förstörd när jag kommer hem.

Göteborg ligger efter

Den svenska versionen av evenemanget heter ”Vintercyklingens dag” och anordnas av Svensk Cykling. En förening under paraplyet är Svenska Cykelstäder som samlar kommuner som vill underlätta framkomligheten för sina cyklister.

Enligt projekledaren för Vintercyklingens dag, Johan Flanke, har Göteborg jobbat på bra med att öka stadens cykelvänlighet, men ligger ändå steget efter exempelvis Stockholm som fortfarande uppvisar fler cyklister enligt Trafikkontorets årliga statistik.

– De har verkligen gått i bräschen för sopsaltningen. Sedan bor vi lite glesare i Göteborg också, men i grund och botten är det en kulturfråga. "Hur tar man sig till jobbet?". Jag tror att vi göteborgare har hållit i bilen lite för länge, säger Johan Flanke.

Cyklister i Köpenhamn Foto: Gestur Gislason

Jag känner flera som är rädda för att cykla i stan.

Markus Ullberg medger att han inte har så många ställen att jämföra med, men anser ändå att Göteborg är långt ifrån ett cykelparadis. Enligt honom är det därför många som väljer bort cykeln.

– Jag känner flera som är rädda för att cykla i stan bland bilar och spårvagnar, vilket är helt förståeligt för det är ju farligt.

Han pekar på motsättningen mellan stadens självbild och verklighetsbilden så som han ser den.

– Göteborg vill framställa sig som en hållbar stad, men i fråga om cykling är den undermålig enligt mig. Skyltningen är dålig och cykelbanorna kan på ställen ta slut och så är man ute på ett körfält med bilar och spårvagnar helt plötsligt.

Onödiga konflikter

Markus menar att den bristfälliga stadsplaneringen leder till skav och oförståelse mellan trafikanter.

–  På vissa ställen har man som cyklist inget annat alternativ än att cykla på en viss väg och vissa bilister blir otroligt provocerade. De tutar och kör om på ett aggressivt sätt och det blir en hotfull stämning. Man känner sig utsatt och blir arg tillbaka, vilket bara föder mer hat såklart.

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Det gäller när du handlar av Amazon

Konsument Konsument Har du köpt ett padelracket från Amazon men varan är defekt? Cassandra Larsson reder ut vad som gäller. tisdag 23/2 16:42

Debatt

Miljöpartiet: "Hedersvåldet lever kvar"

Debatt Fadimedagen 21 januari Det är nu 19 år sedan Fadime Şahindal mördades av sin egen pappa. Hon hade under många år med stort mod kämpat för den frihet som många tar för given. torsdag 21/1 14:20