Hälften alkoholpåverkade. Under sommaren befaras olyckorna med elsparkcyklar att öka, inte minst sedan krogarna återgått till ordinarie öppettider. Foto: Mostphotos
Krogarna öppna – då befaras elsparksolyckorna öka
Sommaren innebär fler olyckor med elsparkcykel, vilket nu befaras skapa tryck på den redan hårt belastade sjukvården. En undersökning visar att över hälften av de som förolyckats hade druckit alkohol.
- Nyheter
- Publicerad 15:16, 6 jul 2021
Det tragiska är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, och som arbetar eller studerar.
Efter att restriktionerna tagits bort och krogarna återgått till sina ordinarie öppettider befarar Sahlgrenska universitetssjukhuset att olyckorna med elsparkcyklar kommer att öka under sommaren.
Hälften av de som varit med om en olycka har varit alkoholpåverkade och dessutom hade endast 9.9 procent använt hjälm, vilket är en stor anledning till att personer skadar sig.
Det visar en undersökning som en läkarstudent gjort i samband med ett examensarbete.
– Det tragiska är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, och som arbetar eller studerar. För de elsparkcykelskadade patienterna innebär skadorna ett svårt lidande. Kanske livslångt, med långa sjukskrivningstider och lång rehabilitering. Detta innebär stora kostnader för samhället, säger Ragnar Ang, överläkare på Traumavårdsenheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och handledare för studien, i ett pressmeddelande.
Nu ska felparkerade elsparkcyklar kunna bötfällas
Frakturer och ansiktsskador
Under 2019 registrerades 198 patienter i Västra Götaland som varit inblandade i olyckor med elsparkcyklar.
Frakturer och stukningar i armar och ben, tillsammans med näsfrakturer och sårskador i ansiktet står för 96 procent av skadorna.
År 2020 under perioden maj till oktober syns ett liknande resultat, 127 patienter sökte vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus.
– Det finns ett behov av att studera skadorna som uppkommer och omständigheterna kring dessa olyckor. Resultaten ger en bild av hur skadorna och deras effekter ser ut i Göteborg. Det kan i sin tur användas av de som arbetar för att öka säkerheten vid användandet av elsparkcyklar och reglera hur detta skall gå till, säger Ragnar Ang och fortsätter:
– Det är en tidsfråga innan vi får vårt första dödsfall med en elsparkcykel inblandad.