112. En larmpersonal svarade bland annat att det inte går att få en ambulans bara för att man inte har en egen bil. Foto: Mostphotos/ Tommy Alvén

Kvinna nekades ambulans flera gånger – dog

Trots två samtal om att deras mamma behövde en ambulans valde larmcentralen att inte skicka någon bil. När en ambulans till slut skickades var det för sent.

  • Publicerad 13:22, 29 jun 2020

Det var på morgonen den 1 januari som det första samtalet inkom till larmcentralen i Göteborg. En kvinna berättade att hennes mamma hade ett svullet ben och de misstänkte att hon hade fått en propp, något hon även haft tidigare. Mamman kunde inte stå på benet.

Sköterskan frågade om de kunde ta sig med egen bil till vårdcentralen. Men familjen hade inte tillgång till någon bil. Sköterskan sa då att man inte kan skicka en ambulans bara för att man inte har egen bil. Kvinnans son tog över samtalet och frågade om detta inte var akut. Han fick svaret att det inte var livshotande och samtalet avslutades.

Fem timmar senare ringde sonen larmcentralen igen. Efter en lång diskussion avslutades även detta samtal utan att någon ambulans skickades.

En dryg timmes senare kom ett tredje samtal. Den här gången var det en taxichaufför som ringde och berättade att de var på väg till sjukhuset och att kvinnan hade fått lyftas in i bilen eftersom hon svimmat. Det fanns inga lediga ambulanser som kunde möta upp, samtalet avslutades.

En stund senare slutade kvinnan andas. Under ett femte samtal med larmcentralen uppmanades chauffören att stanna taxibilen och ta ut kvinnan i väntan på ambulans. När ambulansen till slut kom var det för sent – kvinnans liv gick inte att rädda. Det framgår i Regionhälsans händelseanalys.

Händelsen har lex Maria-anmälts från Västra Götalandsregionen som slår fast att larmpersonalen bland annat brustit i respekt och attityd. I anmälan beskrivs felbedömningar och brister i både samtalsmetodik, beslutsstöd och medicinskt stöd. Som exempel lyfts att personalen ställde frågor utan att lyssna på svaren och att förhastade slutsatser drogs innan man hade fått tillräcklig information för att kunna göra en korrekt medicinsk bedömning.

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"För oss är det tydligt – välfärden måste sättas först"

Debatt Socialdemokraterna Välfärdsarbetarna utför några av de allra viktigaste arbetsuppgifterna vi har i samhället. De tar hand om våra barn och äldre, vårdar de sjuka och utbildar de unga. torsdag 2/7 10:21

KRÖNIKOR

Tjulander: Göteborg Direkt går på sommarlov

Krönika När vi skålade in det nya året hade väl ingen kunnat ana vilken vår och sommar vi stod inför. Året som skulle bli det bästa... fredag 10/7 14:08

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11