Elcykel. Batterierna i elcyklar behöver förbättras menar forskaren Mari Sparr. Foto: Foto: Mostphotos

Larmet: Cykelbatterier oftast undermåliga

Försäljningen av elcyklar har ökat markant under de senaste åren. Samtidigt noteras en ökning av bränder relaterade till elcykelbatterier. Nu har ett oberoende testlabb, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat säkerheten kring batterierna.

  • Publicerad 05:00, 8 apr 2021

Sedan många år tillbaka har litiumjonbatterier funnits i prylar som vi använder dagligen, allt från mobiltelefoner till datorer. Då batterierna blir större och energimängden ökar blir konsekvensen, om något händer, större. Det är sedan tidigare känt att elcykelbatterierna kan fatta eld och avge farliga gaser, därför uppmnar forskaren, Mari Sparr, att man bör vara uppmärksam.

– Ett cykelbatteri innehåller cirka 40 gånger så mycket energi som ett vanligt mobiltelefonbatteri. Dessutom laddar vi oftast cykelbatteriet i hemmet. Då är det väldigt viktigt att batterierna har hög säkerhet, säger Mari Sparr, forskningsansvarig teknik på Länsförsäkringars forskningsfond, i ett pressmeddelande.

"Oftast de billigare elcyklarna"

Vincent Thor på cykelbutiken Sportson i centrala Göteborg, berättar att nästan varannan cykel som säljs i affären är en elcykel.

– Det har blivit en ökning de senaste två åren jag jobbat i butiken. När det kommer till batteriet så kommer det alltid strula lite, batterierna har ju en viss livslängd, men om man jämför med mängden cyklar vi säljer är det i en väldigt liten skala. Jag skulle säga att det oftast är de billigare elcyklarna, de från till exempel Kina, som går sönder. Vi har lite dyrare märken, så som Crescent och Monark. De håller bättre, menar han.

DEBATT: "Återinför elcykelpremien – den fungerade bra"

"Ladda ditt cykelbatteri under uppsikt"

Enligt statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) pekar siffrorna på att antalet bränder i elcykelbatterier ökar. Testerna som labbet genomfört fastslår att batteriernas design behöver förbättras så att de kan hantera en smäll utan att det ger upphov till en eskalerande temperaturökning och i värsta fall –  brand.

– Ladda ditt cykelbatteri under uppsikt. Skulle en brand uppstå ska du undvika att andas in den giftiga gasen. Gå utomhus och ring 112. Vi uppmuntrar också elcykeltillverkarna att ställa högre säkerhetskrav på produkterna, även om regelverket inte gör det, säger Mari Sparr.

Så hanterar du ditt cykelbatteri

Ladda aldrig när du sover

Ha batteriet under uppsyn när du laddar

Hårda slag mot batteriet kan skada det, så var rädd om batteriet

Ladda inte i minusgrader eller vid hög temperatur, extrema temperaturer kan göra batteriet instabilt

Om du inte ska använda batteriet under en längre tid till exempel under vinter, förvara det i halvladdat tillstånd.

Källa: Länsförsäkringars forskningsfond

Visa merVisa mindre

Krönikor

Axelsson: Göteborg var kallare förr

Krönika Tradition. Det är ett faktum att kalla dagar i Göteborg känns kallare än på många andra platser på grund av vindarna. Men vintern 2021 är långt ifrån någon rekordvinter, åtminstone än så länge. torsdag 11/3 16:10

Konsumentfrågan

Så länge kan du få vänta på pengar när du ångrat ett köp

Konsument Konsument Får man verkligen höja priset på en vara från en dag till en annan och hur länge ska man behöva vänta på pengarna när man ångrat ett köp? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. fredag 9/4 13:20

Debatt

Attenius (S): Alla unga ska kunna ta sig runt i Göteborg

Debatt Socialdemokraterna Att spela fotboll på Heden, bada i Delsjön eller gå på Liseberg har gett många av oss göteborgare sommarminnen för livet. Den möjligheten bör utsträckas till alla skolelever, oavsett föräldrarnas inkomst. tisdag 6/4 13:00